Burgemeester Anny Attema hing de eerste kerstbal in de boom

Financieel pieken met kerstballen met bedrijfslogo’s op Koningsplein.

RIDDERKERK - Burgemeester Anny Attema hing maandagmorgen de eerste kerstballen in de boom op het Koningsplein. Dat gebeurde na de overhandiging van een mooie cheque voor Stichting Present Ridderkerk aan voorzitter Bart Bahlman.

De kerstballen met bedrijfslogo’s zijn voor dit doel verkocht door Rotaryclub Ridderkerk, Stichting Evenementen Ridderkerk en de Stichting Schaatsbaan Ridderkerk. Na de burgemeester stapten vertegenwoordigers van deze organisaties in de hoogwerker om de kerstboom feestelijk aan te kleden.

Kerstballen

“Elk jaar staat er een grote kerstboom op het Koningsplein, maar er hebben nog nooit kerstballen ingehangen. Het leuk ons leuk om daar verandering in te brengen en daarmee ook nog eens een goed doel te steunen” zegt Chris Suiker, voorzitter van Rotaryclub Ridderkerk.

De Rotaryclub kwam met het idee nadat er door de coronamaatregelen een streep was gezet door de schaatsbaan en de geplande kerstmarkt. Er werd enthousiast op gereageerd door de Stichting Schaatsbaan Ridderkerk en de Stichting Evenementen Ridderkerk. “We hebben na onze teleurstelling snel geschakeld. Nu er zo weinig kan konden we toch van betekenis zijn voor Ridderkerkers die onze steun verdienen” vertelt John Stip, voorzitter van de Stichting Schaatsbaan.

De kerstballenactie was snel opgetuigd ten bate van drie projecten van Present Ridderkerk: een brunch voor eenzame ouderen bij het Máximacollege, een dagje Efteling voor minimagezinnen en het opknappen van tuinen voor mensen die dit door omstandigheden niet zelf kunnen.

Geen euro verloren

De ballen hiervoor werden voor 99 euro per stuk (exclusief BTW) verkocht aan bedrijven die hun logo in de boom wilden. In krap twee weken tijd werden 125 ballen gereserveerd. “Maar in totaal hangen er nu 140 logoballen in de boom. Bedrijven en organisaties die gratis voor deze actie hebben gewerkt of gratis materialen beschikbaar stelden hebben ballen gekregen. We hebben het voor elkaar gekregen dat we geen euro verloren hebben aan kosten” licht John Stip toe.

Zo werd de door Ridderkerks Kraanwagenbedrijf beschikbaar gestelde hoogwerker gewaardeerd met drie ballen. De meeste ballen (30!) werden gekocht door het fonds Fonobori, dat graag wilde bijdragen aan de door Present voorgestelde doelen.

Fantastisch resultaat

Alle ballen bij elkaar resulteerden in een opbrengst van 12.375 euro. Present-voorzitter Bart Bahlman was verguld toen hij maandagmorgen de cheque onder ogen kreeg: “Teleurstelling is omgezet in daadkracht. Het lukte de organisaties om deze actie in tweeënhalve week op te tuigen en ze hebben een fantastisch resultaat behaald!”

Het eindbedrag is 198 euro hoger uitgepakt omdat na het drukken van de cheque nog twee kerstballen zijn verkocht. De opbrengst kan nog oplopen naar rond de 15.000 euro. Het extraatje is afhankelijk van de wijze waarop van de belastingdienst de BTW verrekend mag worden.

Na dit prachtige resultaat is de verwachting dat de actie volgend jaar wordt herhaald. “Dan hopelijk wel met een schaatsbaan ernaast!” aldus Stip.