Er wordt extra ingezet op bijplaatsingen

Restafval neemt af in ondergrondse containers

RIDDERKERK - De hoeveelheid restafval neemt af in ondergrondse containers die alleen nog met een pasje te openen zijn. Dit blijkt uit een analyse die na 1 juli voor enkele afvalroutes in Ridderkerk is gehouden. Het college vindt deze ontwikkeling veelbelovend.

Sinds de plaatsing van de ondergrondse containers steeg het scheidingspercentage in Ridderkerk van 53% naar 68%. De verwachting is dat dit verder zal stijgen na het ingaan van het variabele tarief voor restafval per 1 januari 2022. Uit de analyse blijkt dat het aandeel GFT (groente, fruit en tuinafval) nu nog hoog is.

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het vele keukenafval dat met het restafval wordt weggegooid. Daarnaast is er volgens het onderzoek nog winst te behalen met papier, glas en textiel, waarvan nu nog de nodig de kilogrammen niet gescheiden worden.

Vooraf betalen

Voor het variabele tarief moeten de huishoudens komend jaar een voorschot betalen. Dat is anders dan het college voor ogen had. Het idee was om het variabele deel uit het tarief te houden en de verrekening voor het restafval in 2023 te doen.

De gemeenteraad stak hier vorige week een stokje voor. Petra van Nes-de Man (Burger op 1) wist een meerderheid van de raad te winnen om vast te houden aan eerdere besluitvorming. Dit besluit uit 2019 gaat voor het voorschot uit van 26 containerplaatsingen (laagbouw) en 104 vuilniszakken (hoogbouw). Petra van Nes denkt dat met deze systematiek de kans op bijplaatsingen naast de containers minder is. “Men heeft dan immers al betaald voor twee vuilniszakken per week.”

Wie minder vaak de container met restafval aanbiedt of minder door de klep van de ondergrondse container laat gaan krijgt in 2023 een deel van het betaalde voorschot terug. Een meerderheid van de raad ziet dit als belonen en het achteraf in rekening brengen als bestraffen. “Voor een burger die spaarzaam met afval omgaat voelt het als een boete als je achteraf de rekening krijgt” zegt PvdA-raadslid Jilles Soffree.

Bijplaatsingen

Wat betreft de bijplaatsingen is er sinds half november extra inzet voor plekken waar vaak vuilniszakken en grofvuil naast de containers staan. “Zichtbare handhaving is tevens een onmisbare component in de instrumentenmix om bijplaatsingen nu en in de toekomst te voorkomen.

Het terugdringen van bijplaatsingen op deze locaties leidt tot een zichtbaar beter straatbeeld en de verwachting is dat dat een positief effect heeft op de incidentele en/of kleine bijzettingen van afval in de rest van de gemeente” verwacht het college.