De hoed en sjaal van Marten Douma in de Douma-zaal

Zes exposities gepland voor Oudheidkamer

RIDDERKERK - Stichting Oud Ridderkerk hoopt dit jaar zes wisselexposities te kunnen presenteren in de Oudheidkamer. Het lokale museum hoopt op 26 januari het jaar te kunnen openen met een expositie van schilderijen van Truus van der Waal en sieraden van Iris Raaymakers.

Van 23 maart t/m 4 juni staat een tentoonstelling “Ridderkerk en de Tweede Wereldoorlog” op het programma. Daarna volgt vanaf 8 juni weer een kunstentoonstelling met fotografie van Mark Isarin en beeldhouwwerk van Ada Burgerhout.
Daarna moet het komen tot de expositie ter gelegenheid van 50 jaar jeugdwielertour 3x2, die vorig jaar geen doorgang kon vinden. De jubileumtentoonstelling staat nu gepland van 27 juli t/m 10 september. “Herinneringen aan de BB” (september en oktober) en “Ridderkerk-Centrum, vroeger en nu” (november en december) zijn de laatste tentoonstellingen die voor 2022 op het programma staan.
Net als vorig jaar kan corona roet in het eten gooien met de geplande data. Dat is al het geval met de iconenexpositie van Mieke Mudde en Nellie Toet, die net als een jaar geleden geplaagd is door gesloten deuren. Deze expositie was gepland tot en met 22 januari. Of er nog bezoekmogelijkheden komen is nog de vraag.
In de Douma-zaal, het lokaal voor de wisselexposities, hebben de hoed en sjaal van de vorig jaar overleden voorzitter van Stichting Oud Ridderkerk, een permanente plek gekregen. Alsof hij nog ergens in het gebouw te vinden is.