Het Essenlaantje van het Oosterpark

Raad van State denkt twee weken na over schorsing plan Oosterpark

RIDDERKERK - Binnen twee weken maakt de Raad van State bekend of het bestemmingsplan voor het Oosterpark voorlopig buiten werking blijft. De raadsvoorzitter maakte dat dinsdag duidelijk tijdens een spoedzitting die door omwonenden was aangevraagd. Het plan regelt de omstreden aanleg van een extra veld voor honk- en softbalvereniging Ridderkerk Rowdies.

Volgens de omwonenden vernietigt dit plan het karakter van wat als familiepark wordt gezien. Hun grootste bezwaar is de gedeeltelijke opheffing van het Essenlaantje en de vrij grootschalige bomenkap. “De gemeente zegt alle groengebieden met elkaar te willen verbinden. Maar nu komt er een knip. De waarde van het park gaat teveel achteruit.” Daarom zien de omwonenden liever een andere plek voor het extra veld van de Rowdies. Ze wezen de Raad op landbouwgronden in Slikkerveer aansluitend aan sportpark Ridderkerk. Desnoods kan volgens hen in het Oosterpark zelf ruimte worden gevonden voor het extra veld zonder dit park zwaar aan te tasten. Daarvoor zouden de bestaande tennisbanen wel moeten worden verschoven. Het Essenlaantje kan dan intact blijven.

Standpunten wijd uiteen
“Er verandert niet zoveel”, stelde een woordvoerder van de gemeente. “De bedoeling van dit plan is om de natuurwaarden te vergroten.” Van het idee om de tennisbanen te verschuiven wil de gemeente niets weten. En ook niet van een verhuizing naar Slikkerveer. “De provincie wil daar geen nieuwe stedelijke ontwikkeling”, aldus een woordvoerder. De bomenkap moet overigens worden gecompenseerd met aanplant van bomen op andere plekken.

Spoed
Het is volgens de raadsvoorzitter dus een keuze tussen verschuiving van de tennisbanen of aanpak van het Essenlaantje. De raadsvoorzitter mag nu in deze spoedzaak beoordelen of de keuze voor aanpak van het Essenlaantje goed onderbouwd is. Die aanpak heeft wel onomkeerbare gevolgen. Wordt het plan niet geschorst, dan kan de gemeente juridisch gezien met de kap van bomen beginnen. Daarvoor is dan nog wel een ontheffing nodig, omdat er beschermde diersoorten voorkomen. Een woordvoerster van de gemeente meldde dat in oktober wel zou kunnen worden gestart met de bomenkap. Mogelijk heeft de Raad dan nog geen vervolgzitting gehouden waar ook andere bezwaarmakers aanschuiven. “Die zitting is er misschien pas over een jaar” aldus de raadsvoorzitter. Dat kan een reden zijn voor de Raad om het plan intussen te schorsen.