Pieter Keijzer (DJ Spin2Beat) maakt indruk met zijn technobeats

Platencontract voor 60-jarige techno dj

RIDDERKERK - Op 60-jarige leeftijd je eerste platencontract mogen tekenen. Voor de Ridderkerkse DJ Spin2Beat (echte naam Pieter Keijzer) werd dat eind 2021 werkelijkheid. Amsterdam Techno Records wilde de man achter ‘Technopzuid’ in de gelederen hebben. In het voorjaar komt zijn eerste track op dit label uit.

“Een Rotterdammer die worden binnengehaald in Amsterdam. Dat ligt misschien niet voor de hand, maar dit is een kans die ik moest pakken. Er kunnen mooie dingen gaan gebeuren is me beloofd” vertelt Keijzer, die nu bijna vijftien jaar in Ridderkerk woont. Op jonge leeftijd zat hij hier ook op het Gemini College. Muziek had toen al zijn interesse, maar serieus was hij er niet mee bezig. “Ik was meer van het sporten. Ik kon wel genieten van muziek. Ik ging met mijn vader naar concerten en ben opgegroeid met zijn rock ‘n roll muziek” blikt hij terug. Na hartproblemen in 2016 begon Keijzer met het maken van eigen beats. Hij maakte mashups en remixes in technostijl, waarmee hij vaak in de prijzen viel bij mixwedstrijden. Met “Technoozuid” kreeg hij een eigen programma op vier radiostations. Voor het programma “Nightgrooves” van Ridderkerk FM heef de dj een gastmix mogen maken die komende zaterdag wordt uitgezonden. “Een 60-jarige dj die hedendaagse beats maakt. Dat verhaal doet nu steeds meer de ronde” merkt Pieter. Hij voegt eraan toe dat de techno van nu anders klinkt dan de jaren negentig waarin deze dancemuziek in opkomst was. “Natuurlijk, het draait nog steeds om de harde beats, maar het is nu minder monotoon. Het is veel muzikaler geworden met ook melodieën. Dat geeft meer mogelijkheden om lekkere tracks te maken” vindt de Ridderkerker. De basis voor de eerste productie voor Amsterdam Techno Records heeft de dj al ingeleverd. Die track wordt nu professioneel geremasterd en zal naar verwachting in maart wereldwijd worden uitgebracht. “Een hit scoren met techno zal niet snel gebeuren. Maar met goede beats krijg je wel uitnodigingen om te komen draaien. Het zal natuurlijk prachtig zijn als ik straks op festivals de boel in beweging mag brengen!”