Beeld uit de uitzending van "EenVandaag" met een Ridderkerkse casus

Bijstandsgeld terug na tv-uitzending

RIDDERKERK - Ridderkerk stond er woensdagavond 12 januari gekleurd op. In de uitzending van “EenVandaag” werd bericht over de stopzetting van de bijstandsuitkering van een Ridderkerkse, die voor het doen van boodschappen voor haar 86-jarige moeder een en/of rekening voor het banknummer van haar moeder. Omdat ze niet kon bewijzen dat ze niet voor zichzelf winkelde werd haar uitkering vijf maanden geleden ingetrokken.
Op televisie werd als voorbeeld aangegeven het kopen van een stukje kaas op de markt, waarvan niet duidelijk was dat dit nog dezelfde dag bij haar moeder was bezorgd. De gemeente reageerde de dag na de uitzending met een persbericht, waarmee werd uitgedragen dat “de menselijke maat centraal staat” bij de uitvoering van het bijstandsbeleid.

Het college stelde daarom ook zich niet te herkennen in het beeld dat “EenVandaag” schetste: “Dit heeft met de realiteit weinig te maken. Het is flauwekul te beweren dat alleen al het doen van boodschappen voor moeder - zoals het kopen van een stukje kaas - wordt bestraft met het stopzetten van de uitkering en het terugvorderen van eerdere uitkeringen.”
Op de casus zelf werd door de gemeente niet verder ingegaan. Wel werd in de uitzending gemeld dat de vrouw eerder is gewaarschuwd voor het hebben van een gedeelde rekening.

Niet fysiek gezien
Het college hekelde in de reactie ook de Dordtse wethouder Peter Heijkoop, die als commissievoorzitter Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie van de Vereniging Nederlandse Gemeente (SGP) de Ridderkerkse opstelling veroordeelde. Hij stelt dat de gemeente hier anders mee om had moeten gaan “ook als zou dat enigszins in strijd zijn met de wet.”

Niet lichtzinnig
Vrijdag werd bekend dat de vrouw haar uitkering terugkrijgt en dat met terugwerkende kracht tot augustus. De gemeente ondersteunt de oproep van Heijkoop aan het kabinet om de Participatiewet zo aan te passen dat deze wet ondersteunt in plaats van tegenwerkt.
Door de gemeente wordt benadrukt dat een besluit tot intrekking van een uitkering niet lichtvaardig wordt genomen: “Daaraan gaat een zorgvuldig traject vooraf, met goede persoonlijke gesprekken, een waarschuwing en het geven van ruime gelegenheid om fouten te herstellen.”
Haaks hierop staan de woorden van de gedupeerde die in de uitzending wanhopig stelde dat ze de meneer die deze beslissing heeft genomen nooit fysiek heeft gezien.