Een impressie van de te bouwen eengezinswoningen

Twaalf gasloze woningen in Rijsoord

RIDDERKERK - Op het terrein van het autobedrijf aan de Pruimendijk in Rijsoord komen twaalf woningen. Ontwikkelaar Roosdom Tijhuis hoopt deze woningen dit voorjaar in de verkoop te brengen. Het plan voorziet in de bouw van zes twee-onder-één kapwoningen en zes geschakelde eengezinswoningen.

De twee-onder-éénkapwoningen komen aan de Pruimendijk. De anders blokjes krijgen als adres de Ds. Sleeswijk Visserstraat en Govert Flohilstraat. Met de invulling van het terrein wordt aangesloten op de bestaande bebouwing met een klassieke architectuur. Dit was ook een nadrukkelijke wens van het gemeentebestuur dat hecht aan de cultuurhistorie van het dijklint. De drie dijkwoningen verschillen daarom in uitvoering en krijgen op het oog een lage goothoogte. Dit laatste is opgelost door de dakvlakken visueel door te trekken.

Warmtepompen
Alle woningen van dit plan worden gasloos gebouwd en voldoen aan de allerlaatste BENG-eisen. BENG staat voor ‘Bijna Energie Neutraal Gebouw’. In de energie van de woningen wordt voorzien met warmtepompen. Deze zullen voldoende opleveren voor de (vloer)verwarming en het tapwater. Met hoog geïsoleerd glas (Triple HR+++) zal er weinig warmteverlies zijn.
Over de bouw van woningen op het perceel van het autobedrijf is vele jaren gesproken. De eerste ideeën hiervoor waren er al nadat de Nissan-dealer hier stopte. Bijna vier jaar geleden stemde het college al in met een principeplan.
Belangstellenden die op de hoogte willen gehouden van dit bouwplan kunnen zich inschrijven voor een nieuwsbrief via: www.roosdomtijhuis.nl (zoeken op Rijsoord) en het volgen van de Facebookpagina ‘Nieuwbouw Ridderkerk’.