Ter afsluiting een rondje Ridderkerk

Afscheid

Op deze laatste wandeling van de serie lopen we via het historische centrum, de Kerksingel, naar de Lagendijk en bij de Vredehof steken we door naar de Blaak, om langs deze oude waterloop, een kreekrestant, terug te wandelen naar het centrum. Een cultuurhistorische wandeling van 4.5 km.

De bebouwing rondom de Singelkerk stamt grotendeels uit de 18e eeuw. Maar liefst 14 panden hebben de status van monument! Het herenhuis op nr 27 was de oude pastorie van de Hervormde kerk. We wandelen via de Sint Jorisstraat, de Verlengde kerkweg en de Ridderstraat naar de Lagendijk. De Lagendijk vormde een belangrijke verbinding tussen de Waaldijk (Rijsoord) en de Ringdijk (Ridderkerk). De dijk uit ca. 1400 scheidt de polders Oud- en Nieuw Reijerwaard. Een deel van de bebouwing herinnert nog aan het agrarische en dorpse verleden. We passeren weer enige monumenten, de huisnummers 101,60, 78, 88 zijn voormalige boerderijen uit de 18e eeuw.
De Singelkerk uit 1448 staat op de plaats van een voorganger uit de elfde eeuw. In 1602 werd de kerksingel aangelegd. Begraven in de kerk zelf was voor behouden aan de gene die het konden betalen. Daar komt het gezegde ‘Rijke stinkers’ vandaan, want in de kerk was de graflucht soms niet te harden. De andere werden begraven rond de kerk. De meest begeerde plekjes waren dichtbij de muur van de kerk op het zuiden. Uit het oogpunt van hygiëne werd in 1804 het begraven in de bebouwde kom verboden. Daaraan uitvoering geven had nog al wat voeten in de aarde maar in 1829 werd de begraafplaats Rusthof (destijds Rustburg geheten) aan de Lagendijk 50 in gebruik genomen.

De begraafplaats Rusthof is in de jaren dertig en zeventig uitgebreid en werd daarmee twee en een half keer zo groot. De ingang werd verplaatst en het prachtige poortgebouw verdween. In 1900 werden er naast de begraafplaats aan de Lagendijk 52-56 personeelswoningen gebouwd voor de doodgraver en de tuinman.
In 1949 werd het oorlogsmonument op de Rusthof onthuld. Bij het monument liggen vijf uit Ridderkerk afkomstige militairen begraven die in de meidagen van 1940 zijn gesneuveld. Er werd een plaquette aan toegevoegd voor vijf omgekomen bemanningssleden van een Fokker T-5 die neerstortte bij de Molendijk. Een andere plaquette herinnert aan zeven Ridderkerkse militairen die tijdens de politionele acties omkwamen.

Er is altijd veel aandacht besteed aan de aankleding van de begraafplaatsen. Ze boden de mogelijk tot een aangename wandeling vooral in een tijd dat er nog weinig openbare parken waren. De Rusthof bezit een collectie oude bomen, een oude lindenlaan, twee enorme rode beuken. De wintergroene taxussen, ceders, cipressen verwijzen naar het eeuwige leven. De aanwezigheid van verschillende soorten treurbomen behoeft geen uitleg.
Aan de Lagendijk 112-114 bevindt zich de in 1954 geopende begraafplaats Vredehof. Deze is inmiddels al 3 keer uitgebreid en bijna 3 keer zo groot geworden. De bekende Groningse tuinarchitect J. Vroom jr leverde het ontwerp en de eerste beplanting. Na zijn dood in 1958 zijn de uitbreidingen in dezelfde stijl voortgezet. Naast een fraaie vaste plantencollectie bezit de begraafplaats een grote variëteit aan bomen. Ik verbaas me, het lijkt wel een arboretum! Na een bezoek aan de tuin wandelen we via de oostzijde van de begraafplaats naar de Blaak en via deze parksingel naar het Koningsplein, de Blaak, Schepenstraat, Kerksteeg en Benedenrijweg terug naar de Kerksingel.

Dit was de vijftigste en laatste aflevering uit de serie van wandelroutes voor De Combinatie. De eerste aflevering werd gepubliceerd op 11 februari 2021. De routes staan ook op de website van Natuurverenging Eiland IJsselmonde.

aartvandragt@natuur
vereniging-ijsselmonde.nl