Arjen de Jong wordt voorzitter van In Mind & Body

Een ongelijke strijd om plek in voormalige huishoudschool

RIDDERKERK - De stichting In Mind & Body, met haar 150 deelnemers één van de belangrijkste gebruikers van de Huishoudschool, werd in januari 2000 opgericht. Haar doelstelling is het verminderen van stress en agressie in de maatschappij, zij doet dat met lessen aikido, tai chi en vele vormen van yoga (waaronder het populaire zwangerschapsyoga) die zonder winstoogmerk gegeven worden.

Maar 22 jaar later, juist nu voorzitter Herman Haringa zijn plaats aan een enthousiaste opvolger (Arjen de Jong) overdraagt, is er voor het eerst iets van vrees doorgedrongen. Het gevaar dreigt namelijk dat deze unieke en nobele doelen, evenals de hechte gemeenschap van cursisten die er ontstaan is, verloren gaan aan de expansiedrift van anderen.

Andere partijen
De afgelopen jaren heeft het bestuur van de stichting zich hard gemaakt voor behoud van de Huishoudschool en haar bijzondere architectuur. Nu de restauratie inderdaad op stapel lijkt, azen plots andere partijen op de ruimte.
Genoemd zijn de Natuurvereniging Ijsselmonde (dat al een speciaal voor hen gebouwd onderkomen in het Reijerpark heeft), Present (een makelaar in vrijwilligerswerk), en Facet (de welzijnsinstelling met verschillende sportplekken in de gemeente). De laatste wil graag de gymzaal van de Huishoudschool bij haar locaties voegen, een idee waar de wethouder van Sport ook mee speelt.
In het herbestemmingsplan wordt In Mind & Body wel genoemd maar na de restauratie zou een eventuele verhoging van de huur (te betalen aan de gemeente) volgens hem beter door Facet betaald kunnen worden, terwijl deze organisatie voor een belangrijk deel op gemeentelijke subsidies draait.

Broekzak-vestzak
“Dat is een broekzak-vestzak truc”, verzucht een bestuurslid, “maar ons ontbreekt nu juist de stijl daar tegen te keer te gaan.”
De mensen die bij de stichting tai chi volgen, beamen dat, zegt docente Janny: “Zacht van binnen maakt ook zacht van buiten. Eerst geef je ruimte toe, dan komt er rust, later pas duw je misschien terug.”
Ook bij het aikido, de meest harmonieuze van alle krijgssporten, zien de deelnemers dit als hun kracht.
¨Mijn zoon zit al sinds zijn achtste jaar op aikido¨, zegt de moeder van Romeo, ¨en de mooie manier waarop de sport onderwezen wordt, ook de brede achtergrond van de vele vrienden die hij er ontmoette, maakten hem een kalmer kind.¨
Haar zoon, twintig jaar inmiddels, studeert nu filosofie. ¨In Mind & Body maakte mij wel inzichtvoller, zeker.¨

Sterk uitgebreid
Het aanbod van In Mind & Body is de laatste jaren sterk uitgebreid, met weerbaarheidstrainingen voor vrouwen en creatieve middagen voor de jongeren. Inmiddels zijn zo’n 40 Ridderkerkse kinderen vaste bezoeker van de oude Huishoudschool.
 “Ik draag de herinneringen mijn leven lang met mij mee”, zegt Lucas, die er ook van jongs af aan aikido volgde. Zijn vroegere mede-cursisten spreken elkaar nog elke week. Alhoewel inmiddels volwassen, maken zij elke zomer samen een kampvuur in de traditie van hun geliefde Franse zomerkamp. “We zijn nog steeds zo hecht als groep”, zegt hij, “dankzij de generositeit van het bestuur.”

Zonder strijden
Herman Haringa was er vanaf het begin van de stichting bij. Met een enthousiast team vrijwilligers verloor hij nooit het doel uit het oog: dat mensen zich juist beter voelen als ze zich kunnen ontwikkelen zonder te strijden.
In Mind & Body draait al jaren goed op die vrijwilligers. Zij hielden de gymzaal schoon, dronken er samen thee, lachten en dansten op de Nieuwjaarsfeesten, en zwaaiden er hun kinderen uit die op zomerkamp vertrokken. Juist nu het aantal mensen die hier van meepikt een stijgende lijn vertoont, dreigt het allemaal teniet te worden gedaan:
Omdat in de politieke sport van de wereld buiten de school, soms de sterkste spelers alles wel winnen mogen, en anderen ruw van de mat duwen...

Al 22 jaar brengt In Mind & Body balans in het leven van jongens en meisjes, oud en jong