Kandidaten van PvdA-GroenLinks op weg naar het gemeentehuis

PvdA-GroenLinks met een ambitieus verkiezingsprogramma

RIDDERKERK - ‘Bouwen aan vertrouwen’ is de slogan waarmee PvdA-GroenLinks Ridderkerk vandaag haar verkiezingsprogramma presenteert. Een programma met heldere, haalbare doelen, zonder ingewikkelde lange verhalen. Lijsttrekkers Jeroen Rijsdijk en Björn Ros zijn trots op het eindresultaat:

“Het verkiezingsprogramma bevat punten die ons zijn aangereikt in de vele gesprekken die we de afgelopen maanden hebben gevoerd met inwoners, ondernemers en organisaties.”
De slogan wijst naar het serieus betrekken van inwoners en ondernemers bij zaken die hen raken. Jeroen: ‘We willen dat meer inwoners en ondernemers mee willen doen om Ridderkerk aantrekkelijker te maken, dat zij niet langer toeschouwer zijn van een gemeentebestuur dat ver weg lijkt. Dat begint bij eerder en open met elkaar in gesprek gaan.’ Björn: ‘Wij willen dat meer inwoners durven vertrouwen dat het algemeen belang wordt gediend en dat zij invloed hebben op het beleid, hun straat of buurt. Ons programma bevat daarvoor diverse concrete voorstellen.’

Groen en sociaal
Speerpunten in het verkiezingsprogramma zijn: meer en betaalbare woningen, een sociaal Ridderkerk voor iedereen en een duurzame toekomst. Jeroen: ‘We willen dat elke Ridderkerker een goed huis en voldoende inkomen heeft om rond te kunnen komen, en de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Hulp vlakbij en met vaste gezichten. Björn: ‘We vergroenen en verduurzamen Ridderkerk samen met onze inwoners verder. Daarbij staat bij ons voorop dat inwoners niet boeten voor klimaatmaatregelen, maar dat zij daarvan ook de (financiële) vruchten plukken.” Andere speerpunten zijn dat Ridderkerkers voorrang krijgen bij nieuwbouw en huurwoningen, het ophalen van grofvuil weer gratis wordt, het politiebureau in Ridderkerk blijft en dat senioren en minima gratis met het openbaar vervoer kunnen (blijven) reizen.

Wijkpunten
Voor elke wijk zijn er ook specifieke aandachtspunten. Zoals het opknappen van Sportpark Bolnes, terugdringen van vrachtverkeer over de Populierenlaan en de Rijksstraatweg, betere verkeersafwikkeling bij de rivieroevers, meer groen in de plannen van het Oosterpark, behoud van de winkelstrip met supermarkt op Plein Oost en in West, een halte voor de buurtbus in Oostendam en het ombouwen van de leegstaande verdiepingen boven de winkels in het centrum tot betaalbare woningen. Het volledige programma is te vinden op: www.pvdagroenlinksridderkerk.nl.