Schaatsen op de Waal toen de winters nog streng waren

Winter aan de Waal

In mijn herinnering was het elke winter echt winter en elke zomer echt zomer, maar dat zal wel niet waar zijn, hoewel er in mijn jeugd toch nogal eens een strenge winter was. Zo waren er in de eerste oorlogsjaren wel drie opeenvolgende strenge winters en daarna, om er maar enkele te noemen, ook in de jaren 1947 en 1956. In deze laatste jaren viel er ook veel sneeuw, zoveel zelfs dat we op het weiland achter ons huis heuse sneeuwhutten konden maken waarin we konden zitten.

rubriek Stichting Oud Ridderkerk

Ik kan me nog herinneren dat de gemeentewerkers in maart het vastgevroren en vast getrapte sneeuw en ijs met hakgereedschap losmaakten en met karren moest afvoeren. De strenge winters waren ook geen onverdeeld genoegen voor de bewoners van de huizen langs de Straatweg. De kachel, die elke avond uitging, moest elke morgen weer worden aangemaakt en de hoofdkraan van de waterleiding, onder het luik bij het aanrecht, moest elke morgen weer worden opengedraaid, omdat die ’s avonds was dicht gedraaid om bevriezing te voorkomen. Toch kon bij strenge vorst bevriezing niet altijd worden voorkomen en met behulp van een ‘vierpit’, een oliestel met vier pitten, werd dan de waterleiding ontdooid.

Hoge en lage huizen
We woonden schuin tegenover de 2e Christelijke school met z’n vier lokalen met het grote schoolplein. Het gebouw staat er nog steeds, maar er wordt al lang geen les meer gegeven en de school wordt nu voor meerdere activiteiten gebruikt. Naast het schoolgebouw staat nog het huis van de ‘bovenmeester’ en ik kan me niet herinneren dat er een andere bovenmeester in heeft gewoond dan meester Breekveld, altijd met hoed, waar hij bij begroeting tegen tikte of afnam, al naar gelang wie hij voor zich had. De rijtjeshuizen hadden ook speciale namen, zoals ‘de hoge huizen’, ‘de lage huizen’ en ‘de zestien huizen’. Richting Rotterdam, waar nu de bussluis is, stond ‘het melkhuisje’, een gelegenheid waar je van een reis vanuit Rotterdam even kon uitrusten onder het genot van een versnapering.

Koninklijke Straatweg
Ik kan de verzuchting begrijpen van lezers die het jammer vinden dat ze niet in Rijsoord zijn geboren en opgegroeid, als ik beschrijf hoe je vroeger vanuit Rotterdam over de Koninklijke Straatweg der eerste klasse, no.7 Rijsoord binnenkwam, langs de prachtige, statige boerderijen, langs de hoge en de zestien huizen, langs het huis van familie Schop en de 2e Christelijke School, de bocht door langs de Waal, verder over de Straatweg met de villa’s van de notabelen, als dokters, burgemeesters, secretarissen, ontvangers en de veearts, om uiteindelijk de Waal over te steken en direct rechts het z.g. Hotel en Pension te zien liggen met een riant uitzicht over het riviertje. Hier logeerden al in de 19e eeuw de kunstschilders die dit exotische oord in de zomermaanden bezochten vanuit Parijs en Amerika en het dorp lieten uitgroeien tot een ware kunstenaarskolonie, zoals wordt beschreven in het boek ‘Dromen van Rijsoord’ door Alexandra Gaba-van Dongen, maar nog heden ten dage wordt Rijsoord geschilderd door kunstenaars die hier nooit genoeg van kunnen krijgen, en daar kan ik heel goed inkomen.

Frans Schop (1940-2017)
Dit artikel verscheen eerder in 2007

Informatie:
De Oudheidkamer is weer open!

Er is nu een wisseltentoonstelling van Iris Raaijmakers (sieraden) en Truus van der Waal-van Winsen (schilderijen) te zien.

Onze openingstijden zijn: woensdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. De toegang is gratis.

Adres: Kerksingel 26, 2981 EH Ridderkerk. Telefoon: 0180 - 430 615.

Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotodatabases en kunt u oude Combinaties raadplegen. Ook kunt u via onze site foto’s uit het gemeentearchief bekijken.