Bets Radzyminski is blij met de buurtcirkel in Drievliet

ChristenUnie wil in meer netwerken voor ouderen

RIDDERKERK - De ChristenUnie in Ridderkerk is enthousiast over initiatieven waarbij ouderen hulp krijgen van een vrijwilliger in het uitbreiden van hun netwerk. De Buurtcirkel is zo’n initiatief. De ChristenUnie wil dat de gemeente dit soort initiatieven (mede) financiert. Omdat deelname aan dit soort netwerken zorgt voor groter levensgeluk en een besparing op zorgkosten.

Veel ouderen willen langer thuis blijven wonen. Ook als hun gezondheid achteruitgaat en hun netwerk klein is geworden. Naast dat ouderen dat zelf graag willen, stuurt de overheid daar ook op, want er zijn steeds meer ouderen in Nederland en er werken steeds minder mensen in de zorg. Thuis blijven wonen heeft voordelen: je blijft in je eigen vertrouwde omgeving, met je geliefde spullen om je heen. Een plek waar je zelf de baas bent en bepaalt wie er binnen mag komen. Toch zijn er ook nadelen. Een daarvan is dat eenzaamheid op de loer ligt. Zeker als er geen partner meer is, kinderen soms ver weg wonen en de kring van vrienden kleiner wordt.

Zorgen voor elkaar
In Drievliet is al een buurtcirkel voor ouderen. Bets Radzyminski is daar vanaf het begin bij aangesloten. Zij zou de buurtcirkel echt niet willen missen. Samen koffie drinken, elkaars verhalen horen. Dat is heel fijn. “We zorgen ook voor elkaar, ik bel bijvoorbeeld aan bij mijn buurvrouw zodat ze de bijeenkomst niet vergeet. Het is goed dat er altijd een begeleider bij is, zij regelt veel dingen voor ons die we zelf niet meer zo goed kunnen. Er was bijvoorbeeld een gevaarlijke drempel op de weg naar het winkelcentrum. Zij heeft toen de gemeente gebeld en een paar dagen later was het opgelost. Dat is fijn, want ik wil echt voorkomen dat ik val!”

Bets geeft aan dat de mensen die zij op de buurtcirkel ontmoet ook naar andere activiteiten gaan. Naar de bingo of mee met een dagje uit. Dat maakt dat zij daar ook sneller heen gaat. Een initiatief als een buurtcirkel in elke wijk? Bets denkt dat het wel een goed idee is: :De dagen worden er echt leuker door!”