Een impressie van De Neshoeve met daarnaast een nieuw zorggebouw met theehuis

Plan voor zorgwoningen in Neshoeve

RIDDERKERK - Fidesta Zorg Franchise wil zorgwoningen in en naast De Neshoeve in Rijsoord. De zorgfranchiseorganisatie heeft bij de gemeente een plan ingediend voor de realisatie van 18 zorgwoningen in de voormalige boerderij. Daarnaast wil men enkele schuren slopen voor nieuwbouw van nog eens 18 zorgwoningen plus een woning voor een zorgondernemer en een theehuis.

Fidesta staat voor kleinschalige zorglocaties met 13 tot maximaal 18 woningen. De beoogde doelgroep voor het zorgfranchise in Rijsoord zijn ouderen met een beperking. Eén zorgondernemer zal verantwoordelijk worden voor de ‘oude’ Neshoeve. Voor het nieuwbouwgedeelte gaat een andere zorgondernemer onder de vlag van Fidesta werken. Het Ridderkerkse college is positief over de plannen. “Door vergrijzing is er een toenemende behoefte aan dergelijke zorgappartementen voor deze doelgroep. Het plan is dan ook een verrijking van het zorgaanbod in Rijsoord” stelt het college in een informatiebrief aan de gemeenteraad. Voor de beoogde locatie zijn twee Ridderkerkse echtparen de beoogde zorgondernemers. Ten behoeve van de recreatie rondom de Neshoeve en de koppeling met de zorg cq begeleiding van mensen met een lichte geestelijke en-of lichamelijke beperking zal een soort theehuis worden gebouwd in fase 2 (nieuwbouw). De zorgondernemer wil dit opzetten met een “downies en brownies” concept. Het theehuis is alleen geopend tijdens de daguren en in hoofdzaak voor ontbijt, lunch, borrelhapjes, koffie, fris en mogelijk licht alcoholische dranken. Het past bij een belangrijke voorwaarde die het gemeentebestuur op voorhand stelt. Voor het college is de openbare toegankelijkheid/doorgang van het perceel voor fietsers en voetgangers een vereiste.