Een bij de Oekraïense grens gemaakte foto die doorgestuurd werd naar stichting Tabitha

Ridderkerkse hulp voor Oekraïne

RIDDERKERK - Stichting Tabitha is een van de Ridderkerkse stichtingen die hulp biedt in Oekraïne. In de 40 jaar dat ze daar al komen zijn warme contacten ontstaan. Raymond Schrik is de voorzitter van deze stichting: “Het gaat allang niet meer om hulp bieden alleen, de mensen daar zijn echt broers en zussen geworden. Daarom raakt de oorlog in de Oekraïne ons hard.”

Iedereen bij Tabitha zet zich nu meer dan ooit voor Oekraïne in. “We zijn er de mensen niet naar om stil te blijven zitten en daarom zijn veel vrijwilligers van de stichting direct aan de slag te gaan om te kijken hoe we kunnen helpen” aldus Schrik. Concreet betekent dit dat stichting Tabitha de achterban en de diaconieën van de Ridderkerkse kerken heeft opgeroepen om geld te doneren. De stichting is ook een hulptransport aan het voorbereiden. De contacten in de Oekraïne hebben aangegeven dat er aan van alles te kort is. Het gaat dan om houdbare producten als rijst, olie, pasta en blikgroenten. Maar ook babyvoeding, maandverband en paracetamol. Kleding is er voldoende!’

Spullen brengen
Raymond geeft aan dat de spullen gebracht kunnen worden bij hoveniersbedrijf Kok aan de Lagendijk 293. Dat kan op donderdag 10 maart van 19.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag 12 maart van 10.00 uur ’s ochtends tot 14,00 uur ’s middags en op maandag 14 maart van 19.00 uur tot 21.00 uur.
Mooi om te melden is dat ook de jongeren van diverse kerken komen helpen om te sorteren en in te pakken! Het hulptransport zal op 17 maart vanuit Ridderkerk gaan rijden en gaat de spullen afleveren bij de Oekraïense grens naar Hongarije en de Oekraïense grens naar Roemenië. De stichting heeft in alle drie de landen contacten. Vanuit een depot zullen lokale inwoners de goederen verdelen onder de mensen die net de grens over komen.

Elk euro goed besteed
Het geld wat stichting Tabitha inzamelt wordt gebruikt om in Oekraïne direct hulp te bieden en eten te geven aan de mensen die al dagen wachten om de grens over te steken. “Elke euro komt volledig ten goede aan de mensen die dat nodig hebben” benadrukt de voorzitter: “De transportkosten worden betaald door Ridderkerkse ondernemers, de vrijwilligers werken belangeloos. Hartverwarmend om te zien dat er zoveel Ridderkerkers hun steentje willen bijdragen om in deze barre tijd te ondersteunen!”

Meer informatie over de inzameling staat op: www.s
tichting-tabitha.com.