Het afsteken van vuurwerk blijft in Ridderkerk mogelijk

Raad ziet af van lokaal vuurwerkverbod

RIDDERKERK - Het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling wordt in Ridderkerk niet verboden. Twee jaar geleden was een ruime meerderheid van de gemeenteraad nog voor een lokaal vuurwerkverbod. SGP-fractievoorzitter Daan Kardol hoopte die breed gesteunde motie maandagvond te verzilveren met een wijziging van de APV, maar CDA en ChristenUnie wilden hier niet meer in mee.

Beide partijen stellen geleerd te hebben van de twee jaarwisselingen met een landelijk vuurwerkverbod dat door velen werd genegeerd. “Zolang er niet gehandhaafd kan worden creëren we hiermee een schijnveiligheid. De goedwillenden worden met een verbod gestraft, niet degenen die de overlast veroorzaken” vindt CDA-fractievoorzitter Ton Overheid.

Niemand op heterdaad
De ChristenUnie was twee jaar geleden nog mede-indiener van de motie voor een vuurwerkverbod. Nu wil de fractie hier geen lokale regels meer voor stellen, maar wachten hoe dit landelijk geregeld wordt. “Vuurwerk veroorzaakt meer schade dan goed is, maar een verbod vinden we geen goed idee. We hebben nu twee jaarwisselingen gezien dat er veel vuurwerk werd afgestoken ondanks dat er een verbod was” stelt CU-raadslid Erna de Wolff.
De VVD ging twee jaar geleden ook met de motie mee, maar stelde toen al als voorwaarde dat een vuurwerkverbod wel te handhaven moest zijn. “En onze boa’s hebben niemand op heterdaad kunnen betrappen” zegt VVD’er Michel Borst.

Burgemeester Attema erkent dat handhaving het grote probleem is. “Dit is niet een probleem dat we snel gaan oplossen, ook zetten we achter elke boom een boa” aldus de burgemeester, die het voor een afsteekverbod belangrijk vindt dat er zoveel mogelijk regionaal wordt afgestemd: “Gemeenten moeten niet tegen elkaar uitgespeeld worden.”
Björn Ros van GroenLinks wil dat er vastgehouden wordt aan een lokaal verbod: “Wij zijn voorstander van een landelijk verbod. Dat is de beste optie. Zolang dat er niet is zullen we het lokaal moeten regelen.”
Daan Kardol begrijpt niets van de terugtrekkende bewegingen van de andere partijen: “Het risico op letselschade is nog exact hetzelfde, de milieuschade is nog hetzelfde en de overlast voor mens en dier is nog steeds hetzelfde.”