Ds. Gerard van de Wetering:
Ds. Gerard van de Wetering: "Het is een probeersel"

Solidariteitskast in tuin van dominee

RIDDERKERK - “Wie te veel heeft geeft. Wie te weinig heeft ontvangt, oftewel die mag iets pakken.” Met die gedachte is een solidariteitskast geplaatst in de tuin van dominee Gerard van der Wetering in Slikkerveer.

Het idee voor de weggeefkast komt van leden van de Christus is Koning-kerk in Slikkerveer. Zij willen hiermee het voorbeeld volgen van soortgelijke initiatieven elders in het land. “Voor wie even geen geld heeft voor het doen van wat boodschappen staan hier producten voor een maaltijd. Daarnaast hebben we ook wat artikelen voor persoonlijke hygiëne staan. We zullen de komende weken wel merken welke producten hard gaan en wat er lang blijft staan. Daar kunnen we dan op inspelen” licht de dominee toe.

Geen alcohol
Leden van de kerk zullen zorgdragen voor het vullen van de kast. Gehoopt wordt dat buurtgenoten mee gaan doen. Uitgaanspunt is dat er alleen houdbare producten op de plank worden gezet. Bij de start is de kast gevuld met onder meer blikken soep, rijst, pasta, bakmix, wc-rollen en maandverband. Ook pakken appelsap en ice tea behoren tot deze gratis aanbiedingen. In de kast zal geen plek zijn voor bier of andere alcoholische dranken.
“Het is een probeersel. Het is jammer dat dit nodig is, maar we hopen dat het een succes wordt” aldus de dominee. Het succes zal er een grotere kast worden geplaatst.
Voor wie iets wil pakken of brengen: de solidariteitskast staat aan de Willemstraat 253a. “Laat niemand beschroomd zijn om iets te pakken. Vanaf de straatkant zal niemand zien of je iets neerzet of pakt. En ik zit echt niet uit mijn raam te kijken” belooft Van der Wetering.