Het beeld van de Geerpolder wordt nu nog bepaald door (verouderde) kassen

Woningen ‘te gast’ in de Geerpolder

RIDDERKERK - Op de plek van het bestaande en sterk verouderde glastuinbouwgebied in de Geerpolder is AKM Projectontwikkeling voornemens het project ‘Landerij van Rijsoord’ te realiseren. De beoogde ontwikkeling voorziet in 26 appartementen voor starters of senioren, 12 rijwoningen (onder de NHG) grens, 23 geschakelde woningen en 15 vrije kavels. Op basis van de Ruimte voor Ruimte-regeling werd in eerste instantie aangestuurd op alleen vrijstaande woningen. “Het project is de afgelopen jaren in overleg met de provincie en gemeente aangepast en verfijnd tot een plan, dat aansluit bij de huidige markt” aldus Patrick van Kruining van AKM.

AKM werd enkele weken geleden onaangenaam verrast door een brief die door zes fractieleiders was verzonden aan de Provinciale Staten. Volgens de projectontwikkelaar hebben deze partijen zich tegen de plannen uitgesproken zonder op te hoogte te zijn van de inhoud van de plannen: “Deze partijen zeggen graag betaalbare woningen te willen, maar proberen dit nu juist te voorkomen. Dat is erg bijzonder.”
Omwonenden en belanghebbenden zouden er deze week meer over horen tijdens een informatieavond. Na de brief van de fractievoorzitters besloot AKM om deze avond uit te stellen. “Dit biedt het college en de gemeenteraad de ruimte om te overleggen. We willen dit overleg niet vertroebelen door nu een informatieavond te organiseren” liet de projectontwikkelaar de vele geïnteresseerden weten.

Besluitvorming
In het overleg is medewerking aan het plan reeds toegezegd door de provincie en het Ridderkerkse college. De officiële besluitvorming moet echter nog plaatsvinden. De gemeenteraad moet een nieuw bestemmingsplan vaststellen. De provincie moet dit mogelijk maken door de Geerpolder op te nemen op de lijst van bouwlocaties buiten Bestaand Stad- en Dorpsgebied. Tegen dit laatste zijn de fractievoorzitters in het geweer gekomen. Zij vrezen dat met 76 woningen het polderkarakter volledig zal verdwijnen. De plannenmakers bestrijden dit. “Ondanks de vergroting van het aantal woningen is het ruime en groene stedenbouwkundige karakter van het project niet uit het oog verloren. De woningen zijn te gast in het landschap. Daarnaast moet niet vergeten worden dat door het realiseren van deze gedeeltelijke ruimte voor ruimte regeling er vele hectares aan veelal gedateerde kassen in Ridderkerk en omringende gemeenten verdwijnen en plaats maken voor open polderlandschap. ”