Amanda van Kuijk tussen de binnengekomen spullen.

‘Trots dat mensen in staat zijn om zo gul te geven’

REGIO – De actie van de brandweer om hulpgoederen in te zamelen voor Oekraïne heeft een overweldigende respons opgeleverd. In twee magazijnen van Waterschap Hollandse Delta worden de binnengekomen goederen opgeslagen en gesorteerd.

Amanda van Kuijk en Monique van der Linden doen op maandagmorgen de deuren open van het magazijn aan de Ringdijk in Ridderkerk. Alle ruimtes zijn gevuld met zakken en dozen. “En het magazijn aan de Bovenstraat in IJsselmonde is ook al aardig vol.”
Voor de deur staat een brandweerbusje, vol met spullen. De eerste doos die wordt gelost zit vol met pannen. Een tweede blijkt baby- en peuterspullen te bevatten, waaronder een knuffel en Duplo-blokken.

Nieuw kinderondergoed
De twee brandweervrouwen kijken nergens meer van op. Ze tonen nieuw kinderondergoed, Lego en Barbiepoppen. “We hebben zelfs een looprekje binnengekregen. We zijn trots dat mensen in staat zijn om zo gul te geven. Dat is echt heel bijzonder”, zeggen Amanda en Monique.
Speelgoedpistolen en soldaatjes worden overigens niet doorgegeven aan de Oekraïense kinderen.

Goed gesorteerd
 Aan de Ringdijk en de Bovenstraat worden door vrijwilligers de spullen gesorteerd. Wat op het eerste gezicht één grote massa dozen en zakken lijkt, blijkt bij nader inzien goed gesorteerd te zijn. Speelgoed, schoenen, luiers, alles heeft een eigen hoek gekregen.
Inmiddels is er zo veel binnengekomen, dan er niet meer aan alles behoefte is. “Houdbare producten kunnen altijd worden gebruikt. Maar kleding, hoe lief bedoeld ook, daar moeten we nu mee stoppen”, legt Amanda van Kuijk uit. Aan wc papier, luiers en babyvoeding is ook altijd behoefte.

Chauffeurs zijn vertrokken
Vanuit het magazijn aan de Ringdijk zijn al veel spullen doorgestuurd naar de diverse opvanglocaties, zoals sporthal Waterpoort in Barendrecht en De Wissel in Ridderkerk. Het is de bedoeling dat ook mensen die in eigen huis vluchtelingen uit Oekraïne opvangen, hier terecht kunnen.
Aanvankelijk werden ook spullen ingezameld voor Oekraïense chauffeurs die hier zijn gestrand. Maar die zijn inmiddels allemaal vertrokken uit Nederland.

Dekbedden
In de opvanglocaties blijkt het ’s nachts erg koud te zijn. Met het geld dat Derby’s Dojo in Barendrecht heeft ingezameld, zijn daarom bij Ikea tweehonderd dekbedden besteld.
Verband en andere medische artikelen worden naar Oekraïne gestuurd. Daarvoor is er contact met Paul Verkade, die jaren ervaring heeft met hulptransporten. Voor kleding die hier in overvloed is binnengekomen, wordt in Polen contact gezocht met een winkelketen waar vluchtelingen gratis kleding kunnen afhalen.

Voor het sorteren van de spullen is er gelukkig een groeiende groep vrijwilligers. “Want ons gewone werk gaat ook door.”
Er is een appgroep aangemaakt, waarin Amanda van Kuijk en Monique van der Linden laten weten wanneer er behoefte is aan hulp. Wie wil helpen kan appen naar Amanda van Kuijk (06-25520985) of Monique van der Linden (06-40029215).