Jesse Hoving in actie en op het podium van Zapp Esport

Virtueel in spoor van Max Verstappen

RIDDERKERK - De 11-jarige Jesse Hoving uit Ridderkerk is in de race voor het Zapp Esport simrace kampioenschap. Hij is een van de twintig finalisten die virtueel racen op alle circuits van dit Formule 1 seizoen. Er waren meer dan vijfhonderd aanmeldingen voor dit raceonderdeel van het jeugdprogramma Zapp.

Jesse, net zoals veel van zijn leeftijdgenoten helemaal gek van Max Verstappen, meldde zich na een oproep voor het simracen op televisie aan. Hij kreeg na zijn aanmelding de uitnodiging om zelf een filmpje te maken, waarmee hij aan de jury duidelijk moest maken waarom hij niet bij de 23 races mag ontbreken. De leerling van de Dr. Schaepmanschool filmde hiervoor zijn kamer, die in alle hoeken de Formule 1 uitstraalt. Hij heeft er niet alleen posters van Max, maar ook racekaarten van andere coureurs en een originele finishvlag. De races voor het tv-programma worden opgenomen bij het circuit van Zandvoort. De racesimulators staan er opgesteld in een skybox. Net zoals bij de echte F1-coureurs wordt er voor de start van elke race een kwalificatie gereden. Ieder raceweekend komen de jonge e-rijders op televisie uit op hetzelfde circuit als de grote jongens. De e-kwalificaties zijn op zaterdag te volgen op het Zappsport Instagram account. Daarna zijn op zondag de races te zien op het YouTube-kanaal van Zappsport en op NPO Start. Het programma wordt gepresenteerd door Ron Boszhard, die ook de prijsuitreikingen doet. Na drie uitgezonden races staat Jesse goed in het klassement. Hij staat nu vierde. Op zondag 24 april is de volgende race te zien. Als echte sport beoefent Jesse honkballen. Wedstrijden met zijn ploeg van de Rowdies hoeft hij door het e-racen niet te missen, want de opnamen vinden niet daadwerkelijk in de echte raceweekenden plaats.