De feestrok die in 1948 gedragen werd

Eén dracht maakt eendracht

De 90-jarige Mevrouw J. van Gemerden-van den Bolsem heeft in 2021 de feestrok die zij na de oorlog droeg, aan de Oudheidkamer van Ridderkerk geschonken.

rubriek Stichting Oud Ridderkerk

In 1948 maakte haar moeder deze rok voor haar door op een onderrok allerlei lapjes stof te zetten. In veel (oorlogs)musea zijn dergelijke rokken tentoongesteld en de Oudheidkamer is blij nu ook over een dergelijke rok te beschikken. Boven de zoom zijn twee zwarte lapjes in de vorm van gelijkbenige driehoeken genaaid. Daarop is geborduurd: 5 Mei 1945. Dat is de datum waar het aanvankelijk om ging. In een opgenaaide Nederlandse vlag is het getal 50 geborduurd en op een ander wit lapje staat 1898 W met daarop een kroontje en het jaartal 1948. Dit was ter herinnering aan het 50-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina.
Jo heeft deze rok dikwijls op feesten gedragen. Andere meisjes in Bolnes deden dat ook. Om er een officiële Nationale Feestrok van te maken heeft ze haar rok opgestuurd naar een haar toen onbekende instantie. De rok kwam terug met een stempel erop als bewijs dat hij geregistreerd was. Het stempel stond op het lege witte lapje, maar was na één keer wassen al niet meer zichtbaar.

De nationale feestrok
Hoe waren de meisjes en vrouwen in Nederland op het idee gekomen om allemaal dezelfde rok te maken? Bij het Nationaal Instituut was begin 1946 het idee opgekomen om voor de Nationale Herdenkingsdag ‘de Nationale Feestrok’, te ontwerpen. De bedenkster van deze rok was de Amsterdamse verzetsheldin Adrienne Minette (Mies) Boissevain-van Lennep (1896-1965). Zij stelde strenge regels op voor het maken en versieren van de rokken. Het ging om een uit Engeland overgewaaid idee om rokken te maken uit allerlei stukjes textiel, die voor de drager een symbolische waarde hadden, zoals stukken van kleding van in de oorlog overleden familieleden. Ook konden op de rok data en namen worden geborduurd met een emotionele betekenis. Bij de bevrijding van Nederland waren zulke rokken al spontaan verschenen. Het Nationaal Instituut trachtte nu van deze rok als persoonlijke herinnering, ook een teken van nationale saamhorigheid te maken. Rokken die waren samengesteld volgens de richtlijnen van het Nationaal Instituut, konden worden opgestuurd naar deze instantie en werden dan teruggestuurd voorzien van een stempel. Er werden 4000 rokken geregistreerd. Het register is helaas niet meer terug te vinden. Meer dan duizend vrouwen in nationale feestrok defileerden voor de koningin, terwijl ze een ingestudeerd lied zongen.

De afgebeelde feestrok van mevrouw Van Gemerden is te zien op de tentoonstelling Ridderkerk en de Tweede Wereldoorlog die u kunt bezoeken van 23 maart t/m 28 mei 2022.
De Nationale Feestrok is niet in de oorlog vervaardigd, maar kwam wel voort uit ideeën die tijdens de oorlog al leefden.

Els de Winter

Wie helpt ons aan spullen voor Pinkstermarkt?

Het is nog maar april, maar toch wordt er reeds nu aandacht gevraagd voor de naderende Pinkstermarkt in de Oudheidkamer aan de Kerksingel. De organiserende werkgroep is naarstig op zoek naar zaken om de nodige kramen te vullen. Voor de mensen thuis een reden te meer om die zolder, kelder, schuur of berging eens in te duiken en versteld te staan wat u allemaal nog heeft, niet gebruikt en ongetwijfeld kwijt wilt. U moet dan vooral denken aan curiosa, sieraden, handwerk, puzzels en speelgoed. U maakt deze stichting er heel blij mee.

Tijdens de openingsuren van woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur zien de baliemedewerkers u dan ook graag langs komen. Tevens kunnen afspraken worden gemaakt op tel.nr 0180430615. En op 4 juni kunt u het resultaat tijdens de altijd weer gezellige gebeurtenis komen aanschouwen aan de Kerksingel.