Column Nina: Ridderkerk in Kopenhagen

Column Column

“Moet je kijken, dit komt gewoon uit Ridderkerk!”, zeg ik vol enthousiasme als ik mijn fruitbakje pak die ik gekocht heb in Kopenhagen. Nooit had ik gedacht dat ik een lokale ondernemer uit Ridderkerk zou steunen in een ander land dan Nederland. Ik moest er wel om lachen, want je eigen thuis is nooit zo ver weg als dat je denkt. Ook al zit je een paar duizend kilometer verderop.

Onderweg naar Kopenhagen hebben mijn vriend en ik grondig onderzoek gedaan naar Denemarken zelf. Grotendeels omdat we wilden kijken of er ook andere landen zijn die het beter doen dan Nederland, want zeg nu zelf; na twee jaar corona is Nederland allesbehalve ‘je van het’ en is het zeker niet meer zoals het was. Gelieg en bedrieg in de politiek wordt zo normaal dat het bijna in de reglementen komt te staan. De inflaties die nu zo hoog zijn, worden dadelijk de norm. En een dak boven je hoofd hebben? Dat is een luxe, zeker geen noodzaak.

Voordat alle Nederland-liefhebbers boos op me afkomen; ik ben me er goed van bewust dat elk land wel iets heeft wat anders zou moeten of niet helemaal klopt. Dat is nu eenmaal zo. We vergeten dat de landen geleid worden door mensen en mensen maken nu eenmaal fouten. We zijn onszelf gaan zien als een superieur ras dat alles kan en alles mag, maar we kunnen ondertussen geen verantwoordelijkheid nemen zodra we fouten maken. Niet echt superieur als je het mij vraagt.

Het is ook geen verrassing dat veel Nederlanders vertrekken naar onze Noorse buren, voornamelijk Zweden. De mensen zijn daar gelukkiger en daar willen wij ook wel wat van proeven. Want als er landen zijn die op Nederland lijken, maar in de basis beter functioneren, waarom zou je daar dan niet gaan wonen?

De meeste jongeren van mijn generatie kunnen ook niet wachten om naar een ander land te verhuizen waar er meer kansen voor ze zijn. Gelijk hebben ze uiteraard, maar de oudere generaties beseffen nog niet wat dit betekent voor Nederland als dit daadwerkelijk in grote getale gaat gebeuren. Een aandachtspunt voor in de politiek als je het mij vraagt.

En als de fruitbakjes dan ook nog uit het dorp komen waar je hebt gewoond, ben je dan eigenlijk wel zo ver van ‘huis’?