Speciale bokstraining aan mensen met Parkinson

Boksen en Parkinson zijn twee woorden die je niet snel samen verwacht. Wat veel mensen niet weten, is dat het één, het omgaan met het ander kan verbeteren. Parkinson boksen bestaat nog niet lang, maar bokstrainer Ron Andriessen hoopt dat bekender te maken.

Hij heeft, helaas, zelf van dichtbij meegemaakt wat de ziekte kan doen. ,,Mijn vader heeft het gehad en overleed uiteindelijk in 2014. Laatst was ik voor een Parkinsoncafé in Woonzorglocatie Rijkehove in Capelle aan den IJssel waar hij toen lag, dat was dubbel.” Toen der tijd was nog niet bekend wat de invloed van bewegen en met name boksen kon zijn voor die patiënten, dat is iets van de laatste jaren.

Vorig jaar kwam de Nederlandse Boksbond met een officiële opleiding tot Parkinsonbokstrainer. Voor amateurbokser Andriessen, die al een opleiding tot ‘gewone’ bokstrainer wilde volgen, was de keuze voor deze extra opleiding snel gemaakt. ,,Ik zag dit als een verdieping op wat ik al wilde doen, mensen trainen die kwetsbaarder zijn met bepaalde klachten.” Het gaat hier overigens niet om een één-tegen-één gevecht in de ring, maar een non-contact training: een stoot deel je alleen uit aan de bokszak of een handpad.

Nieuwe verbindingen
Parkinson is een hersenaandoening waarbij een groep cellen in het hoofd beschadigd raakt. Hierdoor kan de stof dopamine niet worden aangemaakt, wat voor de hersendelen nodig is om met elkaar te communiceren. De signalen worden minder goed doorgestuurd waardoor de automatische piloot hapert en de soepelheid van bewegen verdwijnt. De bekendste klacht is het trillen, maar het gaat ook om stijfheid en traagheid.

Het boksen kan daar, ook voor mensen met dementie en MS, wat aan doen. ,,Het vermindert de klachten en kan zelfs de progressie van de ziekte wat vertragen.” Verwacht geen heftige rally’s, maar onder andere rustige stootoefeningen. ,,Het gaat er bij hen om dat de hersenen gestimuleerd worden nieuwe verbindingen te blijven aanleggen. Hierdoor worden die uiteindelijk zo getraind, dat iemand daardoor steeds beter kan bewegen.”

Introductiedag
Voorlopig worden de abonnementskosten van zo’n training nog niet vergoed door de zorgverzekering, maar Andriessen doet zijn best om dat voor elkaar te krijgen. ,,We hebben een overheid die wil dat wij meer sporten en voor mensen met Parkinson is dat nog belangrijker, omdat ze er een betere kwaliteit van leven aan kunnen overhouden.” Dat er nog niks in een pakket zit, voelt daarom krom voor hem.

Andriessen geeft intussen al een tijdje les aan een tiental mensen in de bokschool van Gerard Bok in Rotterdam met initiatiefnemer Henry van der Dussen (zelf Parkinsonpatiënt). Maar, hij hoopt dit ook naar zijn eigen woonplaats Ridderkerk te kunnen trekken. Daarom organiseert hij 28 mei een introductiedag in de boks gym van Fitness 4 You aan de Voorzand 28-30 om 10.30 uur zodat mensen hiermee kennis kunnen maken. Voor meer informatie kijk op boksacademie
ridderkerk.nl

3 Parkinson boksers uit Rotterdam, naast Ron FOTO Henry van der Dussen