Ruimte voor ontspanning bij noodopvang De Haven

Al meer dan 100 dagen noodopvang De Haven

RIDDERKERK - Kort nadat de Russische troepen Oekraïne binnenvielen, werd in Ridderkerk een vluchtelingenopvang geopend in het voormalige pand van Jan Verschoor aan de Havenstraat, inmiddels meer dan 100 dagen geleden. Met medewerking van 17 kerkelijke plaatselijke kerkelijke gemeenten en een grote groep vrijwilligers wordt er dagelijks veel werk verzet om de Oekraïense vluchtelingen een veilige haven te bieden. De drijfveer is de Bijbelse opdracht om de naaste lief te hebben als jezelf.

Op 12 maart jl. kwamen de eerste Oekraïense vluchtelingen aan in De Haven. Vermoeid en uitgeput van de lange reis, getraumatiseerd van de vreselijke gebeurtenissen die ze meegemaakt hebben. De mensen uit Oekraïne worden in De Haven voorzien van Bed, Brood en Bad. Inmiddels hebben er meer dan 200 vluchtelingen in De Haven gewoond. Enkele vluchtelingen zitten al vanaf het begin in de opvang. Een aantal van hen heeft zelfs al werk kunnen vinden in Ridderkerk. Sinds de meivakantie is er op de 2e verdieping van het pand aan de Havenstraat een schoollokaal ingericht waar de Oekraïense kinderen les krijgen.

Het is bijzonder om te ervaren hoe Ridderkerkse bedrijven en particulieren zich inzetten door middel van sponsoring en het ter beschikking stellen van goederen en diensten. Het is onmogelijk deze allemaal te noemen zonder compleet te zijn. Maar, al meer dan 100 dagen lang, zorgen Bakkerij Voordijk, Hofstede de Paradijshoeve en De Riederborgh dat de mensen uit Oekraïne dagelijks voorzien worden van eten. Dagelijks vers fruit komt van Hillfresh. De steun van deze en alle andere betrokken bedrijven is overweldigend en onmisbaar.

Via de website www.noodopvangdehavenridderkerk.nl kunt u in woord en beeld op de hoogte blijven van het reilen en zeilen binnen de opvang.