Kunst en cultuur workshops in bezoekerscentrum De IJsvogel

RIDDERKERK - Stichting Cultuureducatie en Facet Ridderkerk organiseren tijdens het Zomerfestijn voor senioren een week lang workshops. Al deze workshops vinden plaats bij het bezoekerscentrum De IJsvogel in Rijsoord.

Verschillende workshops op een vaste locatie wordt ook wel een Cultuur Camping genoemd. De Cultuur Camping bij de IJsvogel is 11, 12, 14 en 15 juli. Elke dag is er een ochtendworkshop van 10.00 tot 12.00 uur. In de middag is de workshop van 13.30 tot 15.30 uur.

Tuindieren van klei
Op maandag 11 juli kan men in de ochtend Tuindieren van klei maken onder leiding van vakdocent Nathalie de Waard. In de middag kan een vogelvoederbol van klei genaakt worden.
Dinsdag 12 juli geeft fotograaf Mark Isarin tips en uitleg over het maken van Landschap- en natuurfotografie. Tijdens deze ochtendworkshop fotografeert men met moderne apparatuur landschappen en naturen. De deelnemers hoeven zelf geen camera mee te brengen. Van 13.30 tot 15.30 uur kan men aan de slag om een verhaal te vertellen in vijf foto’s.

Schildercollage
Op het programma voor 14 juli staat het maken van een schildercollage maken. Hierbij wordt het schilderen met verf gecombineerd met uitgeknipte of gescheurde stukken papier die vastgelijmd worden op een ondergrond. Samen met vakdocent Helen Hietbrink gaat men aan de slag met kwast en schaar. In de middag maakt wordt een schilderij gemaakt met een songtekst. Het vertrekpunt is een stuk tekst. Daarna volgen er uitgeknipte woorden en letters en tekeningen.
Van 15.30 tot 16.30 uur kan men deze middag genieten van een hapje, drankje én live muziek van Seniorenpodium Dordrecht: WHOP goes POP on Tour.Er zijn diverse optredens door senioren die van muziek houden en zelf muziek maken. De entree is gratis.

Vilten en macrameeën
 Vrijdag 15 juli is er ’s ochtend een workshop vilten. Met dit materiaal kan men mooie bloemen en andere creaties maken. De laatste workshop van deze Cultuur Camping is macrameeën. Bij het bezoekerscentrum is vlas gezaaid. Van vlas wordt touw, draad en linnen gemaakt. Met het touw kan men een sleutelhanger, riem of plantenhanger maken is mogelijk.

Inschrijven
Deelname per workshop kost € 5 per persoon, inclusief koffie of thee. Op maandag 11 juli is er eenmalig busvervoer vanaf de Schoutstraat 5 (kantoor Facet) in Ridderkerk. De bus vertrek om 9.30 uur en 13.00 uur. Voor de andere dagen moet men op eigen vervoer naar Rijsoord. Bezoekerscentrum De IJsvogel is te vinden aan de Waalweg 9a in Rijsoord. Wie meedoet aan twee workshops op een dag kan op deze locatie lunchen.
Inschrijven kan alleen op het kantoor van Facet. Men kan er pinnen of contant betalen. Voor meer informatie: 0180-432 350 of info@facetridderkerk.nl.