Job Vlasblom (1931-2020)

Herinneringen van Job Vlasblom (deel1)

rubriek Stiching Oud Ridderkerk

Job Vlasblom was vanaf 1937 leerling op de Singelschool. Hij werd op 7 oktober 1931 geboren aan de Benedenrijweg in Ridderkerk.

Het huisje
‘We woonden om zo te zeggen in, bij weduwe Ooms en haar vrijgezelle dochter Teuntje. Ken je die niet? Schatrijk waren ze. Wij woonden in hun kleine arbeidershuisje, van 1920 tot 1938. Toen konden we gelukkig een huis van Patrimonium huren. Die huizen, vijfentachtig waren het er, lagen als een eilandje in het boerenland. O, wat was het klein daar in dat arbeidershuisje. Mijn vader en moeder hadden elf kinderen. Het huisje had twee bedsteden. Daarin sliepen mijn vader en moeder en de allerkleinsten. De groteren, mijn broers en zussen, die sliepen op de hanenbalken van de ernaast gelegen schuur. Daar stonden onze bedden. Zonder poten, want als die wel op de hanenbalken zouden staan, konden de bedden naar beneden vallen. Een gordijntje was aangebracht om de jongens van de meisjes te scheiden en wat privacy te gunnen. Maar daar werd niet zo moeilijk over gedaan. En met storm (Job Vlasblom lacht) dan ging het daar op die hanenbalken heen en weer. Het was wat. Alle arbeidershuisjes op de dijk waren zo klein. Ga maar eens de hele dijk rond van het eiland IJsselmonde. Je zal het zien. Beneden stonden de grote rijke, ruime boerderijen’.

De Singelschool
‘Ik ging in 1937 naar de Singelschool. Vanaf 1906 zaten er kinderen van de familie Vlasblom op die school. Hij wijst op de foto van 1906 die op tafel ligt. Dáár, mijn vader, die daar met de geblokte das.
Meester de Weerd was het hoofd der school. Een goede man, streng maar rechtvaardig. Ja, streng moest je wel wezen, anders liep het uit de hand. We zaten met z’n tweeën in de bank. Het was allemaal klassikaal. Heel wat jaren terug kwam ik, samen met Henk van ’t Zelfde, de meester nog eens tegen, Henk vroeg: ‘’Bent U meester de Weerd?”. “Ja”, zei hij. Henk herkende hij nog. Mij keek hij zwijgend aan. “Ik ben Job Vlasblom”, zei ik. “O, nou zie ik het”, was zijn antwoord, “toen had je zwart haar!”
Ik zat in een klas met ongeveer 25 kinderen. Meester de Weerd had klas 6. Juf Bode klas 1. Wie er in klas 2 zat weet ik niet meer. Er waren wisselingen. Ik geloof ene De Vreede. Hij is maar kort geweest. Juf Slooff zat in klas 3. De klassen 4 en 5 zaten bij elkaar in een van de grote lokalen langs de Kerksingel. Via het spreekkamertje dat naast de ruimte lag waar de schriften en kaarten werden opgeborgen, liep je de tuin in. De Ds. Kerstenschool zat achteraan. Vier lokalen, ja er zat een verdieping op. Er was geen verbinding tussen de beide scholen. De kinderen moesten via de Kerksingel en het Kerkepad naar de achterkant waar hun ingang van de school was. Dan was het knokken geblazen. De animositeit tussen de scholen was enorm. Ach, we hadden allebei schuld.
Maar ja, zij moesten bij ons langs en dan .... Bij het schoolplein met die rare hoeken stonden aan het Kerkepad nog drie huisjes’.
‘Voor onze Singelschool begon het schooljaar op 1 mei. Natuurlijk, ik heb lezen geleerd met het leesplankje. Een oom van me, meester Hamel, heeft ook nog op de Singelschool lesgegeven. Hij is later naar Numansdorp vertrokken, werd daar hoofd. Er hebben ook nog twee meesters Emck lesgegeven. Eentje woonde in een klein huisje aan de Molensteeg’.

Dick de Winter

Informatie
De Oudheidkamer is op woensdag t/m zaterdag geopend van 13.30 tot 16.30 uur. Adres: Kerksingel 26, 2981 EH Ridderkerk.
Entree: gratis.

Momenteel is er een wisselexpositie te zien met werken van Ada Burgerhout-Vreugdenhil en Mark Isarin. Zij exposeren met respectievelijk beeldhouwkunst en fotokunst.

Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotodatabase, foto’s uit het gemeentearchief en kunt u oude Combinaties raadplegen.