De openbare Singelschool 1943. Op de 2e rij tweede van links Job Vlasblom. Achteraan: meester de Weerd

Herinneringen van Job Vlasblom (deel2)

Job Vlasblom (1931-2020) was vanaf 1937 leerling op de Singelschool. Hij werd op 7 oktober 1931 geboren aan de Benedenrijweg in Ridderkerk.

rubriek Stichting Oud Ridderkerk

Job Vlasblom wijst op een foto.
‘Kijk daar heb je meester Kok. Je kon zo zien op het rapport of je bij hem in de klas had gezeten: zeker drie punten lager waren de cijfers dan. Het is niet leuk voor hem afgelopen. Hij sloeg en de knokkel en de ring van hem konden gemeen aankomen. Toen hij dat een keer bij een van de leerlingen deed, vloog die naar de gang, pakte zijn klomp en sloeg de meester daar keihard mee op zijn hoofd. Vanaf dat moment heb ik meester Kok nooit meer gezien. Hij zal wel naar een andere school zijn overgeplaatst.

Floralia?
Job: ‘Wie herinnert zich Floralia niet. Dat zat zo: iedereen kreeg in het voorjaar een stekje. Een afrikaantje of zo iets. Daar moest je dan voor zorgen, opkweken zogezegd. Wie het grootste bloemetje had gekweekt kreeg een prijs. Er waren er bij die met een teil vol bloemen in september binnenkwamen’.
In het klaslokaal stond ook de kachel. ‘De kachel die in de klas stond was rond en zwart. Het stelde niet veel voor dat ding. Het grootste gedeelte van ons liep op klompen. Die mocht je in de gang zetten. Had je schoenen dan kon je die rond de kachel zetten. Hoe het dan komt dat op schoolfoto’s geen klomp te zien was? De komst van de schoolfotograaf werd van tevoren aangekondigd. Iedereen werd op het hart gedrukt zich goed te wassen, netjes aan te kleden en geen klompen aan te doen. Vandaar’.
‘We schreven al in schriftjes. Nee, niet op leitjes. Schuinschrift, zo schrijf ik nog. In de oorlog was het soms zo koud dat je niet schrijven kon’. Kregen jullie handvaardigheid op school? ‘Nee, ook geen kennis der natuur zoals ze nu wel krijgen. Toch vond ik het niet saai op school. Ik vond het leuk om te leren. Ik ben nu 18 jaar thuis, met pensioen, en nog altijd elke dag bezig. Ik maak Tiffany, raamhangers, met gekleurd glas. Daar heb ik lol in’.

Gymnastiek
‘O dat gymlokaal! Wie gym gaf? Dat deed de leerkracht zelf. Nee, geen oefeningen aan de ringen, dat was link, wel met de ladder. Voor de rest was het eenvoudig: beetje rennen en een beetje springen. Voor de gymles werden uit het opbergkamertje naast de spreekkamer van meester de Weerd een stapel gymschoenen naar buiten geschopt. Hup, zorg maar dat je twee goede zwarte gymschoenen bij elkaar kon vinden. Leuk was dat. Ik ben ook nog even lid geweest van de gymvereniging OKK. Die trainde in de gymzaal van de Singelschool. Ik al vroeg erheen. Je moest je netjes gedragen, want als je zoals ik ook daar op school zat, nou dan zwaaide er wat. Ik alvast aan de ringen. Maakt er zo’n jongen de touwen aan de wand los. Ik val zowat dood op de grond. Ik pak die jongen vast en verkoop hem een paar peunen. Komt net de heer Bisdom binnen, en die was streng. Drrrruit jij, verordonneerde hij. Ze hebben me niet meer gezien.
In de oorlog hadden we toch al genoeg beweging. Iedereen liep naar school. Want je was veel te bang dat je fiets gestolen werd. Mijn vader was ijzerwerker op de scheepswerf van Pot; hij werkte in Bolnes. Dat was het verst weg van ons allemaal. Dus hij had de fiets. De rest van het gezin moest lopen. Ik weet nog dat toen een andere jongen later een fiets kreeg, de hele buurt er omheen kwam staan’.

Dick de Winter

Informatie

De Oudheidkamer is op woensdag t/m zaterdag geopend van 13.30 tot 16.30 uur. Adres: Kerksingel 26, 2981 EH Ridderkerk.
Entree: gratis.

Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotodatabase, foto’s uit het gemeentearchief en kunt u oude Combinaties raadplegen.