Rico Hop (midden) kreeg in Zaanstad de hoofdprijs
Rico Hop (midden) kreeg in Zaanstad de hoofdprijs Foto: Rikky

Hotze de Roosprijs voor ‘Dwarsliggers’

RIDDERKERK - De Ridderkerkse schrijver Rico Hop heeft de Hotze de Roosprijs gewonnen met zijn debuut ‘Dwars & Co’. De schrijver ontving in Zaanstad een cheque van € 4.500,- uit handen van wethouder Cultuur Wessel Breunesse. De twee andere finalisten – Tim van den Berg met ‘Nog één dag’ en Tijs van Marle met ‘Knots’ – ontvingen ieder een aanmoedigingsprijs van € 750,-.

“Wat een fantastische boeken hebben de finalisten geschreven. Het winnende boek is spannend, grappig en heeft prachtige illustraties van Bas Schel. Leuke boeken zorgen ervoor dat kinderen met plezier lezen en zo gemakkelijker een boek pakken. De kleine Dwarsliggers in dit boek zullen veel kinderen ook wel aanspreken, kan ik me voorstellen” sprak Breunesse.
De jury van de Hotze de Roosprijs bestaat uit leerlingen van groep 6 en 7 van zestien Zaanse basisscholen. De leerlingen lazen vier maanden lang de zestien genomineerde boeken van debuterende kinderboekenschrijvers en schreven daar boekverslagen over. Vervolgens brachten zij hun stem uit op hun favoriete boek.

Prachtig bedacht
De leerlingen vonden het winnende debuut erg geslaagd. In het juryrapport staat onder andere: ‘Het was spannend, maar ook heel grappig en het loopt goed af.’, ‘Ik bewonder dit boek, want de tekst is prachtig bedacht en de plaatjes zijn ook heel mooi. Er zit avontuur in en het is ook heel grappig. O ja, de kaft is ook heel aantrekkelijk.’
De Hotze de Roosprijs dankt zijn naam aan de schrijver van de Kameleon-boeken, die in Krommenie woonde. Daar schreef hij zijn beroemde boekenserie over de tweeling Sytze en Hylke Klinkhamer die met hun boot De Kameleon allerlei avonturen beleven.