Het is nog afwachten of dit het beeld wordt op de Waal

Gemeente houdt boot af

RIDDERKERK - Het is nog onduidelijk of er nog deze zomer een pontje gaat varen tussen Wevershoek en het Waalbos. De initiatiefnemer heeft hiervoor de vergunning, maar voor de gemeente Ridderkerk is nog veel onduidelijk. Wethouder Peter Meij heeft daarom gevraagd om een pas op de plaats te maken.

De gemeente is verrast over de voortvarendheid waarmee een autonoom varend pontje in de vaart lijkt te worden gebracht. De wethouder plaatst er veel vragen bij, omdat hij nog geen enkel stuk heeft gezien. “Wat ik weet heb ik uit gesprekken” antwoordde Meij vorige week op vragen in de gemeenteraad.
Volgens de wethouder kan de gemeente op dit moment niet veel eisen: “De initiatiefnemer gaat over het pontje. Het waterschap is de vergunningverlener en de gemeente is geen eigenaar van de grond waar aangelegd gaat worden.”

Ongelukkig punt
Het steekt Meij dat er geen overleg over de plannen is gevoerd met belanghebbenden. De roeivereniging, zeeverkenners, visvereniging en de stichting Natuurbeheer Waalbos werden er begin juni volledig door verrast met een informatieavond. Wethouder Meij is het deels eens met de kritiek van de stakeholders. “De oversteek naar het Waalbos is op een heel ongelukkig punt. In dit deel van het Waalbos komen vogels voor die je zelden ziet. Overwogen word om dit tot verboden gebied te verklaren in het broedseizoen. Op deze plek kan het gewoon niet” zegt de wethouder, die daarom bij de initiatiefnemer heeft aangedrongen om te wachten met de proefvaarten. Vragen moeten wat betreft de wethouder ook nog worden beantwoord wat betreft de veiligheid. “Betrokken partijen zijn niet faliekant tegen een pontje, maar er zijn veel vragen. Daar moet het gesprek over worden gevoerd.”
Een tweede optie voor de pont is aanleggen in de buurt van de surfbocht, maar het onbemande veer zou dan in het drukst gebruikte deel van de Waal kruisen.