Rechts de vroegere boekhandel, ‘op dorp’, van Bulsing waar de meidenmart begon (foto Stichting Oud Ridderkerk)

De ‘meidenmart’

rubriek Stichting Oud Ridderkerk

Zo rond de jaren 1950 -1960 deed zich op zaterdag- en zondagavond in Ridderkerk een bijzonder fenomeen voor n.l. ‘de meidenmart’ ook wel ‘wijvenmart’ genoemd.

Groepen jongens en meisjes liepen en stonden te praten op de straat. Dat begon ongeveer bij Boekhandel Bulsing, waar nu een Argentijns restaurant gevestigd is, boog zich bij de splitsing van de Lagendijk Kerkweg af de Kerkweg op en liep nog tot bijna de Burg Kruyffstraat door.

Ik denk dat aardig wat Ridderkerkers hierdoor aan hun partner gekomen zijn..

Het was niet de bedoeling dat wij daar naar toe gingen, mijn moeder vond dat daar alleen maar sloeries en dellen kwamen.
Dat viel best mee maar ik had er eerlijk gezegd niet zo’n behoefte aan, ik was in die tijd nog te jong en de hormonen hielden zich nog tamelijk rustig. Bovendien was ik niet zo’n casanova en dat schijnen vrouwen gauw door te hebben. Op een gegeven moment mocht er na een bepaald tijdstip ook niet meer gefietst worden aan de Kerkweg.

Ik herinner me dat een vriend van mij, die verkering had met de dochter van een bekende Ridderkerkse politieagent en ook in het eerste van RVVH voetbalde, op zaterdagavond een fles gas gehaald had bij Lodder die aan de Kerkweg naast de bloemenzaak van van der Waal zat. Zolang je de buit nog niet binnen heb doe je nog alles voor je schoonouders en dus fietste hij de Kerkweg uit met z’n fles gas op z’n bagagedrager toen hij staande werd gehouden door een agent die hem een bekeuring wou geven.
De agent zei; ‘stap jij maar eens even af’, maar toen hij zag wie het was vroeg hij met een bewonderenswaardige tegenwoordigheid van geest; ‘wat heeft RVVH gedaan? Ze hadden gewonnen en dus mocht hij doorrijden. Ik weet niet of hij bij een nederlaag een bekeuring gekregen had en daar zullen we ook nooit achter komen.

Op zondagmiddag als het mooi weer was zaten, lagen of stonden ook groepen jongelui langs het fietspad bij de Rijksweg ter hoogte van ‘de drie bruggetjes’ zoals wij zeiden, om precies te zijn tussen het tweede en het derde omdat daar een mooi aflopende helling was en nog is. Er stond zelfs af en toe een ijscoboer wat helemaal streng verboden was in die tijd.

Als kleine jongens pestten wij wel eens ‘grazzende’ stelletjes in het gras langs Rijksweg 15, ter hoogte van de kinderboerderij door besjes enz. naar ze te gooien. Ik ben als kleine jongen eens door een kwade vrijer gepakt en aan een boom vastgebonden maar wel zo dat ik niet kon zien wat ze deden maar ik had wel mijn vermoedens.

Toen de bioscoop in Ridderkerk zijn intrede deed bloedde de meidenmarkt vanzelf dood. In de bioscoop vond ik het ook vaak een zootje, na de pauze bleven groepen jongelui vaak achterin staan praten en niet zelden rolde er een flesje van achter naar voor onder de stoelen door wat een hoop herrie gaf.

De bioscoop heeft het ook niet lang uitgehouden.

Tegenwoordig heb je disco’s en aanverwante herrietenten waar de jongelui met elkaar in contact komen. En vergeet vooral het ‘daten’ via internet niet. Dus slenteren op zaterdagavond langs de Kerkweg hoeft niet meer om aan de man/vrouw te komen. Bovendien woon ik daar dus bespaar me dat a.u.b.

Teun Rijsdijk

Informatie
De Oudheidkamer is op woensdag t/m zaterdag geopend van 13.30 tot 16.30 uur. Adres: Kerksingel 26, 2981 EH Ridderkerk.
Entree: gratis.

Deze week is er nog werk te zien van de Ridderkerkse kunstenaars Ada Burgerhout-Vreugdenhil en Mark Isarin

Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotodatabase, foto’s uit het gemeentearchief en kunt u oude Combinaties raadplegen.