Wijkbrandweerman Delano van Berkel laat serieuze brandschade zien

Beleveniswoning maakt brand in woning voelbaar

RIDDERKERK - Woensdagmorgen heeft de brandweer een beleveniswoning geopend aan de Chopinstraat in Slikkerveer. In deze woning kunnen bezoekers ervaren wat mensen meemaken als ze door een brand in hun huis worden getroffen. “Je ziet de schade, je ruikt de brandlucht en je ontdekt hoe het gekomen is” zo prijst Delano van Berkel, wijkbrandweerman voor Ridderkerk, een bezoek aan deze rondreizende beleveniswoning aan.

De beleveniswoning was eerder te zien in verschillende wijken van Rotterdam en in Schiedam. In dit voor volwassenen opgezette ‘brandhuis’ kan men met alle zintuigen de impact van een woningbrand ervaren. Binnen hangt de indringende geur van brand en zwarte muren en verbrande meubels geven de indruk dat je een woning betreedt waar even daarvoor brand heeft gewoed. Het rookt en knettert er nog.

Interactieve beleving
De bezoekers van de beleveniswoning kunnen op ontdekkingstocht om vast te stellen hoe de brand is ontstaan en hoe dit voorkomen had kunnen worden. Ook wordt duidelijk wat men wel of niet moet doen als er brand uitgebroken is.
“Het is een interactieve beleving. Doel is natuurlijk om mensen bewust te maken van de risico’s die we in onze eigen woning lopen. Een ongeluk zit in een klein hoekje” zegt Delano van Berkel. Bezoekers kunnen met een tablet de woning door om vragen te beantwoorden, waarmee ze meer te weten te komen over de brand en preventietips krijgen. Om het allemaal nog indrukwekkender te maken zijn er luisterboxen met de verhalen van drie branden bij mensen thuis.
“Wat we hier presenteren zijn echte casussen. Van de mensen die dit overkwam hebben we toestemming gekregen om hun verhalen te delen. Het maakt indruk als je hoort hoeveel impact een brand in een woning heeft” zegt de wijkbrandweerman hierover.

Minutenwerk
Een spelelement is ook het snel kunnen vluchten uit de woning. “Mensen zullen ervan schrikken dat het niet altijd eenvoudig is om binnen enkele minuten buiten te staan” is de verwachting. Belangrijk is dat vluchtwegen vrij moeten zijn en men weet waar de huissleutels zijn. Snelheid is geboden, want een brand is minutenwerk.
‘Het brand komt bij je thuis’ Huis is ontworpen door Pronk Studio in Scheidam. Drie indringende hoorspelen zijn een productie van MCW. Daarnaast is er een speciale app ontwikkeld, waarmee de bezoekers zelfstandig door de ‘uitgebrande’ woning op ontdekkingstocht kunnen. Naast alle tips die men op deze manier krijgt, kan men vragen afvuren op de in de woning aanwezige brandweermannen/vrouwen. Ook hét moment om te vragen waar men het beste een rookmelder in huis kan ophangen. “Sinds 1 juli verplicht, maar ze hangen natuurlijk nog lang niet overal. Het belevingshuis zal mensen leren dat je er niet te lang mee moet wachten” verwacht Delano van Berkel.

Bezoektijden
De beleveniswoning aan de Chopinstraat 11 blijft voor tenminste drie maanden in Ridderkerk. Bezoek is mogelijk op woensdag tussen 12.00 en 17.00 uur, donderdag van 9.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur. Een afspraak maken voor een bezoek is niet nodig. Als het druk is zal men even moeten wachten.