De beheerders van de Whatsappgroepen met enkele van de wijkagenten
De beheerders van de Whatsappgroepen met enkele van de wijkagenten Foto:

Meedoen met Ridderkerk Veilig Whatsappgroep

Naast de goed lopende Buurtpreventie groepen in Ridderkerk is er sinds het voorjaar van 2018 ook de Ridderkerk Veilig Whatsappgroep. Voor elk wijkdeel zijn er aparte Whatsapp groepen opgezet. De beheerders van de deze groepen hebben met elkaar contact en houden elkaar op de hoogte van onveilige situaties in hun wijkdeel. Te denken valt dan aan een inbraak, diefstal van auto, vermiste personen maar ook verdachte figuren in de wijk.
Ook de wijkagenten leveren hun deel aan informatie en hebben de hulp van de Ridderkerkse burgers middels een Whatsapp oproep al meerdere malen gevraagd. Meest opvallende oproep van politie was de oproep voor een vermiste meneer, die na 16 minuten terug gevonden werd na het plaatsen van de vermissing in één van de wijkgroepen. Ook vraagt de politie na een incident de burger met hen mee uit te kijken naar mogelijke daders van bijvoorbeeld de recent gepleegde overvallen op de Boons supermarkt, Coop of de Gamma.
De werking van de Whatsappgroep is duidelijk. Er mogen geen onzinnige berichten in verzonden worden, het is ook geen groep voor de verloren bankpas, sleutels of huisdieren. Hier zijn andere kanalen voor en binnen de groepen treedt de beheerder hier streng doch rechtvaardig tegen op.
Inmiddels zijn er al meer dan 2000 inwoners aangesloten bij de verschillende wijkgroepen. Wie zich ook wil aansluiten kan zich aanmelden via de website van de gemeente. Bij het onderdeel wijken is de "Ridderkerk Veilig Appgroep" te vinden. Na het invullen van het inschrijfformulier wordt men door de beheerder aan de wijkgroep toegevoegd.