Gerhard Hormann had een jaaragenda vol films
Gerhard Hormann had een jaaragenda vol films Foto:

Bijna elke werkdag naar de bioscoop

Na boeken over leven zonder hypotheek en verlagen van lasten voor een vervroegd pensioen heeft Gerhard Hormann een boek geschreven over besteding van zijn verkregen vrije tijd. De Ridderkerkse schrijver gaf zich een bioscoopabonnement cadeau en bezocht het afgelopen jaar maar liefst 250 films.
"Dat komt neer op bijna elke werkdag een film. Maar ik ben niet elke dag gegaan. Op sommige dagen zag ik twee of drie films. Vooral op donderdag met alle nieuwe films die dan draaien, stapte ik van de ene naar de andere film. Er is ook een dag geweest dat ik zes films heb gezien, maar dan ga je ze wel door elkaar halen" blikt de schrijver terug op "een jaar in het donker".
Hormann zat al vaak 's morgens in de stoelen van bioscopen in Rotterdam en Dordrecht, waar hij steevast op de fiets naar toe ging. Hij kreeg zo vanuit Ridderkerk zo'n 4500 kilometer onder de trappers. "Het plezier van naar de film gaan begint al met de rit er naar toe" heeft de schrijver ervaren.

Onbevangen
De fanatieke filmbezoeker liet zich niet leiden door recensies of filmtips van vrienden. Ook trailers wilde hij liever vooraf niet zien. "Als die bezig waren hield ik mijn ogen dicht of was ik met mijn telefoon bezig. Dat kon makkelijk, want ik zat vaak als enige in de zaal."
Gerhard Hormann geeft zo aan dat hij zo onbevangen mogelijk voor een film wilde gaan zitten. Het bracht hem verrassingen en teleurstellingen. "Ik ben echt gaan twijfelen over mijn vroegere beoordelingsvermogen. Films die ik niet goed hoor te vinden vond ik soms wel heel goed. En opgehemelde films vond ik dan juist niet boeiend. Het heeft mij geleerd dat je niet vooraf je mening klaar moet hebben."
Ook zijn muzieksmaak en leesgedrag werd beïnvloed door films. Van schrijvers van verfilmde boeken ging Hormann andere titels lezen en hij ging luisteren naar muziek die hem in films verraste. "Ik kan dit iedereen die met pensioen gaat aanraden. Het is echt een mooi jaar geweest." Aan schrijven van een nieuw boek wil de schrijver voorlopig niet denken. "Ik heb nu in zeven jaar tijd acht boeken geschreven. Al die extra vrije tijd wil ik nu echt in de praktijk brengen. Ik ga zeker een jaar niet aan een boek werken. Mijn abonnementje houd ik ook aan. Ik heb deze maand alweer zes films gezien. Dat filmpasje zullen ze na mijn dood uit mijn verkrampte vingers moeten halen."
"Een jaar in het donker" is uitgegeven door Just Publishers en ligt voor € 15 in de boekwinkel.