Foto: Picasa

Concept Actieplan geluid

Begin dit jaar kreeg de werkgroep Lucht & Geluid het concept Actieplan Geluid (2019- 2023) toegestuurd. Daarover is veel op te merken maar ik beperk me tot twee opmerkingen:
Grenswaarde 63 decibel (dB)
In het concept wordt vastgehouden aan een drempelgeluidswaarde van 63 dB. Boven die norm moet volgens de wet actie ondernomen worden. Eronder niet. Maar volgens de gezaghebbende norm van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is 63 dB te kwalificeren als 'slecht'. Daarom zou onze gemeente die vindt dat ze op een realistische manier met de geluidbelasting bezig is, deze grenswaarde van 63 dB juist moeten verlagen naar de matige norm van 60 dB. Dat hoeft niet in een keer maar kan in stappen gebeuren. Beleid kan daar toekomstgericht op worden afgestemd. Dat is iets wat je van een vooruitdenkende gemeente zou verwachten.

Geluid reducerend asfalt
Tot 2026 (dus buiten de periode van dit actieplan geluid!) zullen wegen binnen Ridderkerk worden aangepakt en voorzien worden van geluid reducerend asfalt. Prima dat dat in de planning zit. Maar waarom moet het 7 jaar duren voordat het in 2026 is afgerond? Dat heeft, hoorden we op de voorlichtingsavond, te maken met de afschrijving van de weggedeelten binnen Ridderkerk. Belangrijke doorgaande wegen als gedeelten van de Geerlaan zijn daarom pas in 2025 en 2026 aan de beurt. En de Populierenlaan in 2025, evenals de Rijnsingel. Dat vindt Lucht & Geluid veel te lang duren. Zeker als in het concept wordt opgemerkt dat pas nadat alle maatregelen zijn uitgevoerd slecht 2% van de bevolking (in totaal 910 gehinderden, ernstig gehinderden en slaapverstoorden) daarvan profiteert. Dat is een zeer magere constatering. Boosdoener blijft het dominante geluid van de wegen, in het bijzonder de Rotterdamse weg en de Rijkswegen. Daar moet dus meer aan gebeuren. Rijkswaterstaat, Provincie en verdere overheidsorganen moeten indringend benaderd worden om tot actie over te gaan. En dan hebben we het nog niet eens over de overlast van de beoogde windturbines in Nieuw Reijerwaard en bij de Greenery in Barendrecht.
Laat de gemeente de getoonde ambities waar maken. De gezondheid van de bevolking is er alleen maar mee gediend.

Dick de Winter,
werkgroep Lucht & Geluid