'Proces is niet transparant'

"Het gemeentebestuur heeft ons specifiek gevraagd om proactief te zijn en tijdig met signalen uit de buurt te komen. Dat hebben wij zowel schriftelijk als mondeling gedaan. Brieven aan de wethouder en college zijn nooit schriftelijk beantwoord. Andere alternatieven komen niet aan bod. Dit staat haaks op de beloofde burgerparticipatie" stelt het SBD-bestuur.
Uit buurtbijeenkomsten waren ideeën gekomen voor een minibos of de bouw van patiowoningen voor senioren, waar de wijk behoefte aan heeft. Volgens de stichting is niet transparant hoe de huidige plannen tot stand zijn gekomen.
"Wij vinden geloofwaardigheid, integriteit en transparantie uitermate belangrijk. Bij één kandidaat liggen risico's op de loer van achterkamertjespolitiek en belangenverstrengeling. Eén ambtenaar of één wethouder kan hierover toch niet persoonlijk over beslissen" vindt Buurtbelang.
De stichting kan zich overigens wel vinden in kleinschalige zorg. De buurt heeft zich uitgesproken voor huisvesting van zes tot twaalf cliënten.
Bestuursleden willen bij de raadsfracties bepleiten om ook andere ontwikkelingen een kans te geven. Het is de enige manier om dit nog op te politieke agenda te krijgen. De grondverkoop is een bevoegdheid van het college en het bestemmingsplan hoeft niet te worden gewijzigd.

Rabobanken samen verder

Op 1 maart 2019 gaan Rabobank Drechtsteden en Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde samen verder als Rabobank IJsselmonde-Drechtsteden. De ledenraden van beide banken gaven hier op 16 januari groen licht voor.
Met de samenvoeging ontstaat een sterke coöperatieve bank voor de hele regio Dordrecht, Zwijndrecht, Alblasserdam, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk, Barendrecht, Heerjansdam en Rhoon. De directie van de Rabobank IJsselmonde-Drechtsteden bestaat uit René Kerstens (directievoorzitter en directeur Bedrijven) en Paul Mallee (directeur Particulieren). Samen bepalen zij de koers.
De samenvoeging leidt ook tot een nieuwe samenstelling van de Raad van Commissarissen (RvC). De voorzitter van de RvC is per 1 maart 2019 Frank Verhoeven. De overige leden van de RvC zijn Aad Smits, Jessica van Wingerden, Jacob Klink en Cees de Wijs. De huidige 48 ledenraadsleden worden per 1 maart 2019 benoemd als lid van de nieuw te vormen ledenraad.