Foto:

Het nieuwe jaar

Er lijkt altijd een grote druk te liggen op Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag. Je moet Oud en Nieuw zo uitbundig mogelijk vieren en als je alleen thuis bent, vinden mensen het bijna zielig voor je. Tijdens Nieuwjaarsdag ga je langs familie om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen en na vijf minuten heeft iedereen het over zijn of haar ‘goede’ voornemens. We beginnen natuurlijk niet op Nieuwjaarsdag met lijnen, maar we beginnen de maandag daarop. Het beginnen met lijnen op elke andere dag dan maandag, lijkt bijna onmogelijk te zijn voor ons.

Daarnaast wordt er altijd gedaan alsof er heel wat gaat gebeuren op Oudejaarsdag. Waarom is dat toch? Iedereen is gespannen en de tijd lijkt anders te tikken dan normaal. Het is bijna kwellend voor onszelf dat we zo’n druk op onszelf en andere mensen leggen. Het is helemaal niet erg om alleen thuis te zijn met Oudejaarsdag of om geen goede voornemens te hebben. Het leven verandert per definitie niet, omdat het een nieuw jaar is.

Zelf ben ik met Oudejaarsdag thuisgebleven. Dit doe ik eigenlijk ieder jaar. Ik heb ook geen behoefte om deze dag groots te vieren. Voor mij is het gewoon een normale dag. Verder doe ik niet meer aan goede voornemens, aangezien ik al vier jaar lang elke maandag weer begin met lijnen. Vervolgens zeg ik elke dinsdag daarna: “Ik begin maandag wel weer”.

Overigens lijkt 2021 al beter te zijn begonnen dan 2020. Vorig jaar in deze maand kwamen er geruchten naar de oppervlakte dat de Derde Wereldoorlog niet ver van ons bed stond. Dit hadden we te danken aan president Trump. Dit leek de toon gezet te hebben voor heel 2020. 2021 is al een aantal dagen bezig en er lijkt nog niks geks gebeurd te zijn. Er zijn niet eens rare geruchten. Is dit wat we kunnen verwachten van het komende jaar?

Laten we hopen dat 2021 een rustig jaar zal worden met meer liefde, gezondheid en vriendelijkheid. Het gaat niet zozeer om de goede voornemens dit altijd maar een week volgehouden worden en daarna figuurlijk in de prullenbak worden gegooid, maar het gaat erom dat je bewust bezig bent om van jezelf een beter mens te maken. Dat is waar het om draait. Resultaat op de lange termijn, niet iets wat je binnen een maand moet vergeten.

Vragen over buslijn 245

De raadsleden Jim Kloos en Cora van Vliet (beiden van Echt voor Ridderkerk) hebben schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe route van buslijn 245. Zij zijn van mening dat bewoners van Ridderkerk-Oost en vooral het centrum van Ridderkerk benadeeld zijn door het overslaan van de haltes in de buurt: “Vooral richting Kralingse Zoom is dit een achteruitgang van de dienstverlening.”
Met de nieuwe route boekt lijn 245 zo’n drie minuten tijdwinst. Daar staat verlies van vijf tot tien minuten tegenover voor reizigers die gewoon waren om op te stappen aan de Jan Luykenstraat, Koningsplein en Koninginneweg.

Meer reiskosten
Volgens de EVR-raadsleden is de dienstverlening niet alleen verslechterd door de langere loopafstanden:
“RET klanten in het centrum zijn verder benadeeld omdat nu alleen langzame bussen beschikbaar zijn, die een langere route rijden, en dus naast langere reistijden en/of overstappen ook meer reiskosten met zich meebrengen.”
Het Ridderkerkse college heeft nog niet op de schriftelijke vragen gereageerd.