Antonia Los tekende het verhaal van Dirk en Aagje de Klerk op
Antonia Los tekende het verhaal van Dirk en Aagje de Klerk op Foto:

Het verhaal van Dirk en Aagje de Klerk

Met haar zesde boek belicht schrijfster Antonia Los het leven van Dirk en Aagje de Klerk, die in 1951 met hun elf kinderen emigreerden naar Canada. Het boek vertelt over hoe Dirk en Aagje elkaar hebben ontmoet, de vorming van het gezin en hoe ze verder is vergaan in Canada. Op de lagere school in Rijsoord was de schrijfster bevriend met één van de dochters.
In de jaren 1935-1951 was de familie De Klerk nauw betrokken bij de Rijsoordse gemeenschap. Zij gingen er naar de gereformeerde kerk en de kinderen gingen op de Christelijke lagere school bij meneer Faber. Dirk vervulde in de kerk het ambt van ouderling. Aagje, Ini, Ria, Annie, Elly en Wilhelmien zullen bij de Rijsoordenaars bekend in de oren klinken.
Antonia (roepnaam Toos) Los zette hun verhaal op papier omdat ze graag boeken schrijft over het leven van echte mensen. Dat deed ze eerder met "De doos van Pandora” over een arbeidersgezin in Eindhoven en "Trijntje” over een telg van de vlasfamilie Van Nes.

Hernieuwd contact
Vorig jaar werd de schrijfster gebeld vanuit Drenthe gebeld door een nicht van Wilhelmien de Klerk. Ze had haar boekje over "Bastiaan Los” (over een tuinder in Zwijndecht) gelezen. Er ontstaat een gesprek over familie uit Zwijndrecht en dan komt de vraag: ‘Jij ging toch in Rijsoord naar school?' ‘Dan ken je Wilhelmien de Klerk zeker wel?' ‘Jazeker,' is het antwoord. Wilhelmien was haar schoolvriendinnetje. Zo kwam na zeventig jaar weer een contact tot stand tussen Toos Los en Wilhelmien de Klerk. Toen is de kiem gelegd voor het boek: ‘Terugblik op het leven van Dirk en Aagje de Klerk' (ISBN 9789403 612157).