Regionaal hospice met bijna 130 vrijwilligers

(vervolg van voorpagina) Hospice De Reiziger is een bijna-thuis-huis voor mensen in de laatste fase van hun leven. De stichting wordt geleid door het bestuur, dat zich op vrijwillige basis inzet. Daarnaast is er een groep van ongeveer 130 vrijwilligers. Samen met het zorgteam zorgen zij ervoor dat het gasten aan niets ontbreekt. De meesten werken als gastvrouw of -heer. En er zijn vrijwilligers die ondersteunen bij de administratie, het onderhoud van het gebouw en de tuin en bij het bereiden van maaltijden. De vrijwilligers bieden gasten een luisterend oor aan, voeren activiteiten met hen uit of geven complementaire zorg.
De vrijwilligers van het hospice zijn afkomstig uit Barendrecht, Ridderkerk, Albrandswaard en omliggende plaatsen. Ook de mensen die er hun laatste levensfase ingaan komen uit de BAR-gemeenten en omgeving.

Jaap van der Gaafprijs
De Jaap van der Gaafprijs (de gemeentelijke prijs voor individuele vrijwilligers) is dit jaar uitgereikt aan Shafiqa Habib, die sinds 2005 als vrijwilligster actief is voor Vluchtelingenwerk Ridderkerk. Ze begon al in het AZC met vrijwilligerswerk. Nu zet ze zich vooral in voor stichting Vluchtelingenwerk Ridderkerk en Gilde Ridderkerk. Daartussen deed ze nog talloze andere dingen. Bij Vluchtelingenwerk fungeert ze vooral als tolk. Bij het Gilde vertaalt Shafiqa en ze helpt bij de taalgroep. En ze is betrokken bij de zwemles en fietslessen. Ze wil vrouwen zelfvertrouwen geven, zodat ze zelfstandig worden en niet meer afhankelijk zijn van hun man of kinderen. Ook probeert ze hen uit te leggen dat het belangrijk is betrokken te zijn bij hun kinderen. (zie ook De Blauwkai)