“Le ciel efantin” in de Jorishof
“Le ciel efantin” in de Jorishof Foto:

Kind van Kees Verkade

Afgelopen week werd bekend dat de internationaal bekende beeldend kunstenaar Kees Verkade op 29 december jl. op 79-jarige leeftijd is overleden. In veel Nederlandse gemeenten en plaatsen in het buitenland zijn beelden van zijn hand te vinden. De gemeente Ridderkerk is in het bezit van één beeld van Verkade. Dat is het beeld van een moeder met baby, dat een plaats heeft gekregen in winkelcentrum Jorishof. Dit beeld van twee meter heeft als officiële titel “Le ciel efantin”. Er zijn zes versies van dit beeld door de beeldhouwer gemaakt. Het Ridderkerkse beeld is de eerste van deze serie. Dit bronzen beeld werd in 1992 onthuld bij de opening van de Jorishof. Het was geen aanschaf vanuit het gemeentelijke kunstbudget. Dit werk van Verkade werd aan de gemeente cadeau gedaan door projectontwikkelaar Macéka Vastgoed.