Veel fijnstof in de Ridderkerkse lucht na de jaarwisseling
Veel fijnstof in de Ridderkerkse lucht na de jaarwisseling Foto:

Niet vuurwerkvrij

Ridderkerk beleefde zeker geen vuurwerkvrije nieuwjaarsnacht. Ondanks het vuurwerkverbod was zichtbaar dat er op veel plekken siervuurwerk werd afgestoken en waren er ook flinke knallen te horen. Dat het wel minder was dan gewoonlijk was de volgende ochtend goed te zien. Veel straten bleken nu gevrijwaard van vuurwerkafval. Het luchtmeetpunt van milieudienst DCMR in Ridderkerk schoot bij de jaarwisseling weer even in het paars van "zeer slecht". In de mist bleef het fijnstof van het vuurwerk langer hangen.

LEZERS SCHRIJVEN

Een paal te veel
Ik wil even mijn ongenoegen uiten, over het ontstane parkeerbeleid in mijn woonomgeving. Inmiddels woon ik ruim 25 jaar met veel plezier in de Kerksteeg, maar de laatste jaren is hier helaas verandering in gekomen. Misschien kent u die huisjes wel, tegenover de Singelkerk. Deze huisjes en het hoekhuis, wat grenst aan de Benedenrijweg, staan op de lijst van Monumentale panden. Sinds drie jaar zijn er nieuwe bewoners in het hoekhuis komen wonen en gaan tegen alle regels in, betreffende aanpassingen, welke door Monumentenzorg zijn beschreven. De afgelopen jaren zijn er aan mijn huis ook diverse aanpassingen geweest, maar wel volgens de voorschriften, welke door Monumentenzorg zijn toegestaan. Het hoekhuis heeft officieel de voordeur en bijbehorende brievenbus gelegen aan de Benedenrijweg, maar deze ingang is dichtgemaakt en de voordeur is verplaatst naar de Kerksteeg. Heel vreemd, want volgens de voorschriften, mag zo'n wijziging in een Monumentaal pand helemaal niet plaatsvinden. Inmiddels heb ik mijzelf verdiept in deze veranderingen en door een aantal instanties, ben ik een stuk wijzer geworden. De man des huizes heeft waarschijnlijk hele goede contacten bij de gemeente Ridderkerk, of er is geld onder de tafel geschoven, want hij krijgt van alles voor elkaar. Wij als medebewoners hebben geklaagd bij de gemeente, maar naar ons wordt totaal niet geluisterd. Er zijn een aantal parkeerplaatsen, maar hier passen nog geen 5 auto's en dagelijks staan hier wagens geparkeerd door winkelpersoneel, of mensen, welke gratis willen parkeren tijdens het winkelen. Tevens staan hier een aantal bomen, waardoor je auto in de zomermaanden helemaal onder de hars komt te zitten. Hierdoor parkeren wij, als bewoners, onze auto's voor de deur, omdat er verder geen plek is. In die 25 jaar heeft hier nog nooit iemand over geklaagd, omdat we allemaal met hetzelfde probleem te kampen hadden. De "nieuwe bewoner” heeft geen parkeerprobleem, want heeft aan de kant van de Benedenrijweg een oprijlaan, waar diverse auto's geparkeerd kunnen worden. Inmiddels staan er paaltjes vanaf de hoek van de Benedenrijweg tot en met mijn woning voor de huizen, want meneer heeft "last” van de geparkeerde auto's. Dit heeft hij óók via de gemeente geregeld. Ik heb iemand gesproken van de gemeente, maar op de één of andere manier, heeft hij dit voor elkaar gekregen. Aangezien ik nu niet meer mijn auto voor de deur kan zetten, ben ik genoodzaakt mijn auto een stuk verder te parkeren en is hier geen zicht meer op. Inmiddels is mijn auto beschadigd en als deze voor mijn huis had gestaan, dan was dit zeker niet gebeurd, dus nog mijn hartelijke dank hiervoor! Helaas is er geen normaal gesprek mogelijk, dus vandaar nu maar eens dit ingezonden stuk!

Pieta Verhoeven