Geef Rijsoord zijn glans terug

Wat ik het allerleukste vind aan de Combinatie, zijn de ingezonden stukken. Ik hoop dat mensen zullen reageren op mijn ingezonden stuk. Ik las namelijk in de Combinatie van 30 december iets over de bouw aan de Pruimendijk. Dit project loopt al ongeveer 10 jaar. (als het niet langer is).
Er zijn nog meer bouwprojecten die ruim 10 a 15 jaar lopen. In Rijsoord (hoek Rijksstraatweg/Lagendijk) en achter de Rijksstraatweg. Dit komt niet omdat mensen ertegen ageren, nee dat komt omdat elke ambtenaar er een plasje over moet doen. In de gemeente Ridderkerk is niet de raad de baas of het college, nee de ambtenaren.
Er is een enorm tekort aan woningen, ook in Rijsoord, maar niks mag. Dit komt waarschijnlijk door de vorige 'burgemeester" de heer Boom, die heer en meester was op de afdeling bouwen. De huidige ambtenaren zetten zijn gedachtegoed voort. Niks kan en mag. Men heeft het in datzelfde stuk ook over het cultuurhistorie van Rijsoord. Ik weet niet waar ik de afslag gemist heb, maar waar waren de cultuurhistorische argumenten toen de heer de Boef tekende voor het project Nieuw Rijenwaard met zijn industrie?
De prachtige Italiaanse villa aan de Waalweg en de boedistische tempel (staat nu te koop) op de Rijksstraatweg? En wat dacht je van het Rijsoordse roze noorderlicht? Is dit normaal? Vroeger was Rijsoord de Parel van Ridderkerk, echter is dat totaal verkwanseld. Ik stuur mijn gasten via Hendrik Ido Ambacht naar Rijsoord. Dat ziet er nog een beetje uit. Via de Verbindingsweg, schaam je je dood. Lijkt wel of we in het Ruhr gebied wonen. Beste ambtenaren, doe er wat aan. Bouw meer huizen in Rijsoord, voor elk wat wils. Wellicht een idee om die kassen uit te kopen, zijn we gelijk van dat roze licht af. Dan kan er ook weer een supermarkt komen. Rijsoord is de enige wijk die dit niet heeft! Geef Rijsoord zijn glans weer terug met mooie huizen. Dat betekent niet alleen schuurwoningen; een 65-plusser wil in een bungalow of appartement en ook niet alleen aan de kant van de Jong Intra, maar in de kern. Er is genoeg, maar bestempel iets niet landelijk, als het vroeger een doorgaande weg van Rotterdam naar Dordt was. Het kan zo goed gecombineerd worden. Geef Rijsoord zijn glans weer terug

I. de Goede

P.S. Naar aanleiding van het stuk van Petra Verhoeven in de Combinatie van 7 januari. Iedereen in Rijsoord heeft ook het idee dat er met meerdere maten gemeten wordt in Rijsoord. We zeggen altijd , je komt vast niet uit de zelfde kerk... Ik vermoed sowieso dat er meerdere ambtenaren die beslissen. Van de een mag wel een garage onder je huis bouwen, van de ander weer niet. heel bijzonder allemaal. Het lijkt de toeslag affaire wel, je komt er niet doorheen, hoe goed je het ook kan beargumenteren. Je kunt een brief schrijven naar de sociale raadslieden van de gemeente of beter nog, starten met een brief te schrijven aan de ombudsman. Succes!

Symbool van Ichtuskerk
Ik had oliebollen besteld en moest ze afhalen bij de Ichtuskerk. Vanwege verwachte drukte in deze coronatijd was ik wat vroeg maar er was niemand te zien. Dus vroeg ik aan een mevrouw: ,,Is dit de Ichtuskerk? Laat maar, ik zie al dat visje.'' ,,Visje???'' Omdat veel mensen, zelfs die met zo'n symbool van een visje op hun auto rijden het niet weten, het volgende:
Rond het begin van onze jaartelling, was Rome de belangrijkste stad van de wereld. Keizers zoals Trajanus veroverden overal grote gebieden. Bij thuiskomst werden ze verwelkomd met erezuilen en triomfbogen. Daarop werden prachtige teksten uitgehakt in het ons bekende alfabet. Alleen de J en de U bestonden nog niet, daarvoor werden de I en de V gebruikt. Zo stond er bijv. ICHTUS, vertaald was dat vis. Tijdens latere keizers, bijvoorbeeld Nero, die niet zo blij waren met het christendom ontstonden de vreselijkste gebeurtenissen in de arena's en de vervolging van gelovigen. En wat moesten die? Ze vluchten in de catacomben, dat waren begraafplaatsen onder de grond en daar mochten de soldaten niet komen. Als de christenen weer op straat liepen en moesten vluchten schreven snel zo'n vis op de muren. Waarom een vis, dat is geschreven ICHTVS (I=J, T=Theou=god en S=soter= redder), zo was het de afkorting van Jezus Christus Gods zoon redder. En dat leerde ik niet in de kerk, maar tijdens de kunstgeschiedenis.

Cas Driesen