Foto:

Kijk op wonen

De komende maanden werkt de gemeente Ridderkerk aan een nieuwe “Woonvisie”. Een document waarin beschreven staat hoe het woningbestand van Ridderkerk er in de toekomst uit zou moeten zien. Vanavond zijn de politieke partijen aan zet om hun inbreng te leveren voor het document. Samen met de inbreng van inwoners en maatschappelijke partners zal dit leiden tot de nieuwe “Woonvisie”.

Partij 18PLUS vindt het belangrijk dat we woningen bouwen waar Ridderkerkers behoefte aan hebben en die bijdragen aan een goede doorstroming op de lokale woningmarkt. De prioriteit ligt wat Partij 18PLUS betreft bij betaalbare woningen voor starters. Te vaak krijgen we signalen van inwoners die op zoek zijn naar hun eerste woning dat het aanbod zeer klein is en als er dan iets beschikbaar komt deze woningen niet betaalbaar voor deze mensen zijn.
Niet alleen koopwoningen moeten voor starters bereikbaar zijn, maar ook (sociale) huurwoningen. Ridderkerk heeft ongeveer 8.000 sociale huurwoningen bij drie woningcorporaties in Ridderkerk. Door landelijke wetgeving mag er slecht 25% van dat aantal direct toegewezen worden aan lokaal woningzoekenden. Er komt dan ook veel instroom van buiten Ridderkerk terecht in de sociale huurwoningen. Om er toch voor te zorgen dat meer Ridderkerkers kans maken op een sociale huurwoning in Ridderkerk komt Partij 18PLUS volgende maand met een uniek plan van aanpak.

Naast de behoefte aan starterswoningen is er ook een grote behoefte aan levensloopbestendige woningen voor onze oudere inwoners. Het moet voor onze oudere inwoners wel (financieel) aantrekkelijk zijn om een eengezinswoning waar ze al decennia wonen en waar de buurt hen kent te verlaten. Binnen onze wijken dient er daarom een goede mix te zijn aan starters-, eengezins- en levensloopbestendige woningen.

Vanavond zal Partij 18PLUS wederom het concept van startwoningen, niet te verwarren met starterswoningen, inbrengen. Dit is een tijdelijke woonvorm met een huur van bijvoorbeeld maximaal 5 jaar. Deze woningen zijn uitermate geschikt voor inwoners die tijdelijke huisvesting zoeken. De doelgroepen kunnen dan bijvoorbeeld inwoners in scheiding, inwoners die hun oude huis hebben verkocht en moeten wachten op hun nieuwe huis of mantelzorger zijn.
Ook nieuwe en duurzame initiatieven zoals tiny houses verdienen een plek in de nieuwe “Woonvisie”. Daarnaast moet er aandacht zijn voor voldoende groen op en bij de woningen.

Naast bovenstaande zal er nog veel meer ingebracht worden vanavond voor de nieuwe "Woonvisie”. Mocht u vragen/opmerkingen/aanvullingen hebben naar aanleiding van deze column dan kunt u deze mailen aan raadslid@partij18plus.nl. Uiteraard kunt u zich over andere zaken ook tot dit e-mailadres wenden. Daarnaast zijn we te bereiken via WhatsApp: 0610856604.

Jeroen van Neuren, Fleur Stip, Lucien Westbroek, John Stip en Pascal Slaa.
Raadsleden Partij 18PLUS