Foto: Jos Wesdijk

Er staat te veel op het spel

We zijn 2021 ingegaan terwijl de zware deken van het coronavirus nog over ons land lag. Velen hebben rouw, verlies en verdriet meegenomen naar het nieuwe jaar. Of zorgen over baan of bedrijf, of angst voor ziekte of eenzaamheid.

We zijn 2021 ook begonnen met hoop. Want deze maand begon het vaccineren. Er is hoop en licht aan het einde van de tunnel, zei onze minister-president. We krijgen het virus er uiteindelijk onder. Toch wordt ons uithoudingsvermogen behoorlijk op de proef gesteld. Het duurt nog wel een paar maanden voordat het vaccin ons voldoende bescherming biedt. Intussen steken extra besmettelijke coronavarianten de kop op. De zorg en de ziekenhuizen zetten zich al schrap. De harde lockdown - met thuiswerken en gesloten horeca, winkels, scholen en sportzalen - is nodig om het aantal besmettingen onder controle te houden.

Ik roep u daarom allemaal op nog even vol te houden en de ingrijpende regels en maatregelen op te volgen. Dat is moeilijk, en dat begrijp ik heel goed, want het duurt al zo lang. Maar er staat te veel op het spel om daar slordig mee om te gaan. Als het ons nu lukt door de zure appel van alle beperkingen heen te bijten, dan wordt het daarna alleen maar beter. Daar ben ik van overtuigd.

Helaas moet ik u vertellen dat ziekte ook ons huis niet voorbijgaat. Mijn man is ernstig ziek en ondergaat nu allerlei onderzoeken. Wat hij heeft is wel heel ernstig, maar geen corona. Veel mensen vragen dat, vandaar. U zult begrijpen dat dit nu al mijn aandacht nodig heeft. We weten dat de artsen hun uiterste best doen en houden moed.

Edward Piena zal vanavond de vergadering van de gemeenteraad voorzitten. Henk van Os is in functie als loco-burgemeester. Ik weet dat het bij hen in goede handen is. Het is moeilijk om die dingen los te moeten laten, maar het helpt zeker te weten dat het bij Edward en Henk en onze onvolprezen ambtelijke ondersteuning echt goed zit!

Dus mensen, hou vol! Dat is bitter noodzakelijk om dat virus de wereld uit te krijgen. Wees lief voor elkaar en zie om naar uw naaste, dan komen we met z’n allen ook door deze moeilijke tijd!

Anny Attema, burgemeester

Actie voor vergeten ondernemers

De Ridderkerkse wethouder Henk van Os (economie) wil, samen met wethouders van regiogemeenten, een brandbrief naar het kabinet sturen om het leed van 'vergeten ondernemers' onder de aandacht te brengen. Het kabinet trekt miljarden uit om bedrijven te helpen die kampen met omzetverlies vanwege het coronavirus. Toch komen bij de gemeente regelmatig telefoontjes binnen van ondernemers die buiten de boot vallen en voor geen enkele regeling in aanmerking komen. De gemeente roept daarom ondernemers die tussen wal en schip zijn beland, zich te melden. "Concrete voorbeelden zijn van belang. Met al die informatie kunnen we vervolgens de brandbrief naar het kabinet sturen, en zo vragen om verandering en meer maatwerk voor ondernemers" aldus wethouder Van Os.
Ondernemers uit Ridderkerk die tussen wal en schip vallen, ondanks het coronasteunpakket, kunnen zich met hun verhaal melden door te mailen naar ondernemen@ridderkerk.nl.

Veel winkels zijn nu gedwongen gesloten