Kees van der Steen in ongewone pose
Kees van der Steen in ongewone pose Foto:

Het chocoladebeen van Kees

Zondag 19 april 1970
Slikkerveer moet in de loodzware derde klasse D, waarin het kampioenschap nadrukkelijk lonkt, de koppositie verdedigen in de lastige uitwedstrijd tegen D.C.L. Aan de Oldegaarde in Rotterdam Zuid staat én zit een behoorlijke prak toeschouwers. De Charloise Leeuw oftewel D.C.L. is anno heden alweer wat decennia failliet verklaard. De verslaggever hekelt in zijn verslag één Ridderkerker! Dat betreft in dit geval geen speler, maar arbiter Van de Burg. Kennelijk is de reporter prima geïnformeerd want hij vermeldt dat de leidsman in Ridderkerk woonachtig is. Uiteindelijk biedt dit gegeven voor Slikkerveer nauwelijks voordeel omdat de scheidsrechter met name zijn eigen autoritaire houding profileert boven het wel en wee van alle 22 acteurs, waardoor ook tegenstander D.C.L. meegezogen wordt in zijn bazige beslissingen. Deze puike foto herinnert ons aan eveneens prachtige tijden van weleer! We zien hier Slikkerveerspeler Kees van der Steen. Kees haalt hier kiezelhard uit met zijn linker??? Dat was volgens mij toch echt z'n chocoladebeen. Toch maar even nagevraagd bij de inmiddels bijna 75 jarige oud-Slikkerveer-crack. "Nou deze foto toont nu niet bepaald wat mijn beste kwaliteit was. Ik heb vanaf m'n 18e tot mijn 29e in Slikkerveer 1 gespeeld. Begonnen als rechtsback en later vanwege mijn snelheid als rechterspits. Ik was ook een kopsterke speler. Kennelijk moest ik ook noodgedwongen wat wedstrijden als linkerspits fungeren. Ik was wel tweebenig maar met links had ik mezelf maar wat aangeleerd hoor! Nou de foto is inderdaad mooi maar dat schot kan nooit veel opgeleverd hebben, ha, ha,” verwoord de lekker druk pratende Van der Steen. De liefde voerde Kees uiteindelijk naar Hardinxveld waar hij bij de plaatselijke voetbalvereniging nog 4 seizoenen voetbalde. Nog even terug naar het fotomoment. In het midden krijgt D.C.L-verdediger Frans de jong de doelpoging van Kees niet meer geblokt maar achteraf maakte dat dus allemaal niet zo veel uit volgens de eigen kritische analyse van Kees. Ook zichtbaar op de foto de meegekomen Arie Rijsdijk, links met de afgezakte sok op z'n linkerbeen. Naast scheidsrechter Van de Burg is de lopende Strijense aardappelboer Johan Kruithof nog zichtbaar. Nog even het scoreverloop van deze pittige ‘pot'. Spits Teus van Vliet zette Slikkerveer op 0-1 maar Buddenberg en Jansen bogen de stand in Rotterdams voordeel om. Wederom Van Vliet nivelleerde de ruststand tot 2-2. Van Vliet bleek in de 2e acte een meer dan waardevolle schakel. Zijn ijver werd binnen de ‘zestien’ onreglementair gestuit waardoor de veelbesproken arbiter Slikkerveer een terechte elfmeter toekende. Voor dat karwei meldde zich Theo Klootwijk. Hij maakte met een welgemikt schot de Rotterdamse Leeuw ‘af’ en zette de 2-3 eindstand op het scorebord. Slikkerveer was weer een stapje dichterbij de 2e klasse.

Henk Sterkenburg