INGEZONDEN

Voldoende evenementen in Ridderkerk

Voordat Covid 19 ons (uitgaans)leven ernstig ging beïnvloeden lukte het prima om in alle Ridderkerkse wijken prachtige evenementen te organiseren. Denkend aan braderieën en bazaars bij kerken en verenigingen, veelal net na de zomer waardoor je van wijk naar wijk fietste omdat op verschillende plekken iets georganiseerd werd. O.a de feesten van de speeltuinvereniging in Oostendam, kinderactiviteiten in Drievliet, lampionnen optocht in Slikkerveer en kerstmarkt in Bolnes. Het radio-nl feest op het Koningsplein en de vijf-jaarlijkse Gondelvaart in Rijsoord, het spektakel op en langs de Waal wat in de zomer van 2020 was gepland. Het lukte ons prima van alles te organiseren. Dit realiseer je je eens te meer als alles opeens wegvalt vanwege het virus. De financiën zijn toereikend en de gemeente faciliteert door het plaatsen van hekken, borden enz. Alle Ridderkerkse wijken ontvangen tezamen jaarlijks een subsidie van ca. €110.000,-- om dingen voor de wijk te organiseren. De Stichting Evenementen Ridderkerk (SER) krijgt jaarlijks € 70.000,-- voor wijk-overstijgende evenementen als bijv. de avond vierdaagse en het radio-nl festijn, al dan niet gesteund vanuit een wijkbudget. Onze vrijwilligers staan altijd weer klaar evenals onze ondernemers die altijd bereid zijn een steen bij te dragen. Dit maakt onze evenementen tot een groot succes en dragen bij aan de saamhorigheid in Ridderkerk. We zijn met elkaar goed in staat de handen uit de mouwen te steken, iets waar BURGER OP 1 graag aan bijdraagt en veel respect voor heeft. Het leek ons dan ook niet heel zinvol met een nieuw Evenementenbeleid in te stemmen wat aan die bestaande subsidies nog eens € 75.000,-- per jaar toe zou voegen. Het voorstel om dit in porties van €15.000,-- te knippen zodat het per evenement kan worden verdeeld haalde het niet. Dit bedrag in bijvoorbeeld één keer (of grotendeels) aan één evenement uit te geven, waarbij het ‘jaarlijkse grote evenement op het Koningsplein’ als voorbeeld wordt genoemd, ging ons te ver. Zelfs náást de subsidies voor de wijken en de SER zijn nog andere cultuur subsidies verkrijgbaar. Daarbij komt dat het steeds is gelukt zónder deze extra bijdrage een ‘jaarlijkse groot evenement op het Koningsplein’ te organiseren.

Bij evaluatie van het oude Evenementenbeleid 2011 is slechts met een zeer beperkte/selecte groep gesproken waarvan de wethouder ons niet kon zeggen met wie. Degene die wij hierover gesproken hebben wisten van niets. Of hieraan dus behoefte bestaat vanuit de gemeenschap is ons niet duidelijk. Daarnaast was een deel van de €75.000,-- uit het voorstel, n.l. € 25.000,-- opgenomen voor ‘vegen’ waarvoor ook geen nadere toelichting of onderbouwing kon worden gegeven en waarbij wij ook vraagtekens plaatsen.
Laten we onze creativiteit en vrijwilligers hoog in het vaandel houden, dan lukt het ons weer prachtige evenementen mét elkaar te organiseren. Wij zijn dan ook blij dat dit voorstel het niét gehaald heeft in de raad.
Door Covid zitten of komen veel mensen en bedrijven in grote problemen. Wij zien veel liever dat dit geld dááraan besteed wordt. Geld en enthousiasme voor evenementen is voldoende aanwezig in Ridderkerk.

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1 - 06 23816518
pieterkej@gmail.com

IJsbaan of evenemententerrein?

Jammer dat de IJsclub vorige week niet in haar stukje vermeldde dat ze de ijsbaan niet onder water hebben gezet omdat ze een betere grasmat willen. En dat ze op de ijsbaan 35 evenementen per jaar willen gaan organiseren. Reden waarom de ijsbaan vorig jaar na het ijsseizoen niet langer onder water mocht staan van de mannen van de IJsclub. In 2019 heeft Staatsbosbeheer dat wel gedaan en daardoor kwamen er heel veel vogels die voedsel zochten in het ondiepe water van de ijsbaan. Zo waren er kemphanen, grutto's, bosruiters, kleine plevieren en tal van andere steltlopers te zien. Menig vogelliefhebber heeft ervan genoten en de vogels zelf natuurlijk ook. Maar de mannen van de ijsclub waren woedend en hebben dat aan Staatsbosbeheer laten weten. Reden waarom Staatsbosbeheer dit nu niet meer doet. En dat terwijl voor aanleg van het bos al duidelijk was dat er geen evenemententerrein kon komen. Het is immers een natuurgebied. Ook de omwonenden willen dat niet. De gemeente heeft dit plan ook afgewezen. En nu is de ijsbaan helemaal niet meer onder water gezet. Erg jammer. Zou een fantastisch medegebruik zijn van een ijsbaan en goed voor de natuur in het natuurgebied.

Christa Groshart