Rammelend evenementenbeleid

Het klinkt misschien wat vreemd tijdens deze strenge lockdown, maar donderdag is er in de gemeenteraad gesproken over evenementen in Ridderkerk.
GL is groot voorstander van evenementen in Ridderkerk. In de tien jaar dat ik in de raad zit heb ik hier voorstellen voor ingediend. Maar het door het College van B&W voorgestelde evenementenbeleid rammelt aan alle kanten. Er wordt 50.000 euro subsidie verdeeld. Het is essentieel dat er evenementen voor ALLE Ridderkerks inwoners zijn. Jong of oud en vanuit diverse culturele achtergronden. Oftewel een beleid wat een afspiegeling van onze diverse Ridderkerkse samenleving. Het heeft er schijn van dat het nieuwe evenementenbeleid toegeschreven is naar een aantal huidige evenementen. Vooral de Nederlandse avond op het Koningsplein. GroenLinks vindt dat een heel leuk evenement en waardeert de inzet van de vele vrijwilligers, maar wij willen juist ook nieuwe initiatieven een kans geven wanneer alles weer mogelijk is.
Daarnaast staan er in het nieuwe beleid totaal geen eisen in wat betreft duurzaamheid en afval. GroenLinks vindt het essentieel dat organisatoren van evenementen, die subsidie van de gemeente aanvragen, vooraf bedenken hoe zij bijdragen aan de stevige gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen en afvalbeleid. GroenLinks heeft hier een voorstel voor gedaan. Helaas wilde de wethouder nog de raad daarin meegaan.
Dat heeft ons helaas moeten besluiten om tegen te stemmen. En uiteindelijk heeft een ruimte meerderheid van de gemeenteraad tegen dit slechte voorstel gestemd. Een klein voordeeltje van de huidige coronacrisis is, dat het college nu ruim de tijd heeft om een evenementenbeleid te maken wat wél voor alle Ridderkerkers is en wat wél op een meerderheid in de raad kan rekenen. GroenLinks denkt graag mee.
Voor de schaatsbaan, nu gepland rond december 2021, heeft de gemeenteraad al eerder subsidie beschikbaar gesteld. Dus de schaatsbaan is al gedekt en staat hier los van.

Björn Ros
fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk

Vergeet ’t maar

Gelet op het verkiezingsprogramma van de grootste partij (…) mocht u als woningzoekende van dit college verwachten dat zij alles in het werk zou stelllen om de wachtlijst drastisch te verkorten. Vergeet ’t maar. In plaats van zich te ontworstelen aan de wurgende afspraken van de regionale woonruimte verordening, heeft zij die afgelopen jaar weer blindelings ondertekend, hetgeen betekent dat u met lede ogen moet toezien dat de huurwoning waar u op inschreef voor de zoveelste keer wordt toegewezen aan een inwoner uit een andere woonplaats. Dat 18Plus zich in deze krant verschuilt achter de woningwet is opnieuw een voorbeeld dat zij de kiezer heeft verkwanseld en zich gedraagt als de zoveelste pappen-en-nathouden partij. Andere regionale gemeenten wijzen meer dan de helft van haar huurwoningen toe aan de eigen inwoners, maar onze wethouder wil het braafste jongetje van de klas zijn, bang door de provincie op de vingers te worden getikt. Een wethouder die stáát voor haar inwoners, kan beter door de provincie op de vingers getikt worden dan door de eigen inwoners, dunkt me. Dan maar kopen? Vergeet ’t maar. Er is geen woning onder de twee ton te krijgen, de regels maken een hypotheek ontzettend lastig en de starterslening mag niet gebruikt worden voor overbieden. Vergeet ’t maar, je móet wel overbieden. Wellicht koestert u als starter de hoop dat de nieuwe woonvisie enig soelaas gaat bieden. Vergeet ’t maar. Er worden slechts 45 sociale huurwoningen per jaar gebouwd. Het gemeentebestuur vindt dat zelf heel wat, maar onvermeld blijft dat Ridderkerk een opgave heeft om 72 statushouders te huisvesten. Dat aantal zal jaarlijks alleen maar toenemen. En raad eens, in welke woningen komen die terecht? Inderdaad. Qua beschikbaarheid hobbelen we dus domweg achteruit en de wachtlijst wordt níet korter. Integendeel. Woningzoekende? Vergeet ‘t maar.

Peter van Veelen