De wethouders Henk van Os, Marco Goedknegt en Arnoud Proos voor de camera op het Koningsplein Foto: Jos Wesdijk

Op de bres voor lokale ondernemers

Met een brandbrief naar de Tweede Kamer vragen de gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard aandacht voor ondernemers die geen aanspraak kunnen maken op de bestaande steunmaatregelen. In het tv-programma “Een Vandaag” mochten de wethouders economie van de drie gemeenten maandagvond de noodklok luiden. Eerder deden ze aan oproep aan lokale ondernemers om zich te melden als ze voor de hulppakketten tussen wal en schip vallen. Volgens de Ridderkerkse wethouder Henk van Os is er inmiddels door zo’n ondernemers gereageerd. “En dat zijn schrijdende verhalen” zegt de wethouder. Met collega-wethouders Ar-noud Proos (Barendrecht) en Marco Goedknegt (Albrandswaard) hoopt Van Os dat het Rijk over de brug komt om lokaal maatwerk te kunnen verrichten. "De steun is ruim maar generiek, dat kan ook niet anders. Maar niet iedereen past in de standaardmal. Onze ambtenaren kennen de ondernemers persoonlijk en weten wat er nodig is en waar uitzonderingen gemaakt moeten worden” stelt de wethouder.

Tevreden na eerste jaar van Damdrecht Makelaars

Drie zelfstandige makelaars bundelden een jaar geleden hun krachten als Damdrecht Makelaars. Met elk ruim tien jaar ervaring in de Drechtsteden en Ridderkerk e.o. vormen Stefan Braber, Carolien Koster en Ferry Spoormaker een sterk team voor deze regio. Het trio blikt meer dan tevreden terug op het eerste jaar.
“De vraag naar koopwoningen is groot en het aanbod is relatief klein. Dat maakt dat potentiële kopers hun zoekgebied vergroten. Gezamenlijk bestrijken wij ook een groter gebied met lokale kennis van zaken. We hebben al veel blije kopers en verkopers gehad. Ook hebben we veel taxaties mogen doen. We hebben van veel kanten het vertrouwen” vertelt Ferry Spoormaker, makelaar in Ridderkerk e.o. Hoewel het door corona ook voor de huizenmarkt een vreemd jaar is geweest zijn de Damdrecht makelaars meer dan tevreden over de samenwerking en de resultaten van het afgelopen jaar. “We hebben absoluut geen spijt van de stappen die we samen gezet hebben. Ondanks alles hebben we een goede start gehad en was het voor ons een superjaar” zegt Carolien Koster enthousiast.

Stijgende prijzen
De huizenprijzen in de verkoopregio's van Damdrecht Makelaars stegen vorig jaar met gemiddeld tien procent. Dat is goed nieuws voor huizenbezitters die willen verkopen, maar het betekent ook dat kopers het steeds moeilijker krijgen. "Zij zullen dieper in de buidel moeten tasten voor een woning die een jaar geleden nog iets beter betaalbaar was” stelt Ferry Spoormaker: "Toch is gebleken dat kopers zich tot nu toe niet uit het veld hebben laten slaan door de coronacrisis.”

Digitale bezichtigingen
Ook de makelaars hebben zich met de coronamaatregelen moeten aanpassen. Ze volgen alle voorgeschreven procedures voor het beperken van contactmomenten. Het betekent dat er geen kantoorafspraken mogelijk zijn in de weken van lockdown. Veel kan gelukkig op afstand, maar een huis moeten mensen kunnen zien. Bij een bezichtiging treffen we alle mogelijke voorzorgsmaatregelen” vertelt Stefan Braber. De makelaars verzorgen ook digitale bezichtigingen in woningen waar veel belangstelling voor is. Geïnteresseerden kunnen dan online met de makelaar mee door het huis. "Niet ideaal, maar we kunnen op deze manier voor een bredere groep een eerste kennismaking met alle vertrekken van het huis mogelijk maken. Een deel ziet dan dat het toch niet hun droomhuis is en met andere gegadigden gaan we dan verder” aldus Ferry.

Nieuwbouw
Het woningaanbod weten de makelaars van Damdrecht breed onder de aandacht te brengen met Facebook, Instagram en natuurlijk Funda. Recent toegevoegd aan de portefeuille werd het nieuwbouwproject Nieuw Land van Valk. Projectontwikkelaar Heijmans realiseert met dit project bijzondere stadswoningen in Dordrecht.
Vanwege de grootte van het gebied werkt het team van Damdrecht Makelaars vanuit twee kantoren in Ridderkerk-Rijsoord en Hardinxveld-Giessendam. Ze zijn nu vanwege de coronabeperkingen gesloten, maar contact blijft mogelijk per mail en telefoon: info@damdrecht.nl of 088 520 5000. Website: www.damdrecht.nl.

Stefan Braber, Ferry Spoormaker en Carolien Koster blikken tevreden terug