Foto:

Genoeg is genoeg

Toen ik klein was, werd er weleens aan mij gevraagd wat mijn angsten waren. ‘Ben je dan niet bang voor slangen?’. Dit zijn rationele angsten - angsten die ons helpen om te overleven. Ik heb zo lang als ik me kan herinneren twee diepe angsten gekend: het einde van de wereld meemaken en het mee maken van een oorlog. En momenteel zijn mijn angsten niet meer nachtmerries of monsters onder een bed, maar lijken ze de gruwelijke werkelijkheid te worden.

Ik heb hele sterke meningen, maar soms heb ik ook even geen woorden. Geen woorden voor ons volk, ons volk dat ’s avonds op straat politieagenten staat te bekogelen, geen respect heeft voor hun leefomgeving en dingen in de brand steek. Maar ik heb ook even geen woorden voor de regering. Hoe hadden ze dit niet aan zien komen? Ze staan te ver af van de maatschappij. Van ons.

Is dit dan hoe we zijn geworden? Vechtend tegenover elkaar? Moet mijn generatie en de generaties na ons deze ongelofelijke rotzooi gaan opruimen? Of krijgen we daar dadelijk niet eens meer de kans voor, omdat er niet eens meer iets is om voor te vechten. Omdat er geen Nederland of ‘ons volk’ meer bestaat?

Het is genoeg. Ik snap dat veel mensen zich ongehoord voelen. We zitten nu ook al te lang in een crisissituatie, maar heb je enig idee hoe het voor ons is? Voor de mensen die – net zoals ik – zich netjes aan de regels houden en die thuis zitten toe te kijken. Wij zijn het ook zat. En wij zijn dadelijk de dupe van het gedrag van de relschoppers. Niet alleen wij: heel Nederland. Want als je zo revolutionair bent; waar was je dan tijdens Black Lives Matters? Of heb je je wel eens uitgesproken over de dreigende klimaatproblemen? Vecht je ook voor gelijke rechten voor vrouwen?

Daarnaast wordt de avondklok vergeleken met de avondklok die in ging tijdens de Tweede Wereldoorlog. De mensen vergeten alleen een cruciaal detail: in de oorlog had je geen Netflix waar je ’s avonds op je bank ongestoord naar kon kijken. Er wordt gevochten voor een klein beetje vrijheid in de nacht, maar mensen vergeten de vrijheid die al heel de dag voor hun neus ligt.

Nederland vecht al enkele eeuwen tegen het water, Nederland vecht nú tegen haar volk, tegen de regering, Nederland vecht tegen zichzelf;

Nederland vecht.

Wie verras jij met liefde?

Buurtbewoners kunnen op hun manier veel voor anderen betekenen. Op wat voor manier is dat volgens jou? Waar ben jij diegene dankbaar voor? Wil jij iemand uit jouw straat of buurt een hart onder de riem steken? Vertel het de sociaal makelaars van Facet Ridderkerk. Degene die jij opgeeft maakt kans op een ‘Hart onder de Riem’ attentie met iets fleurigs en lekkers.

Stuur een e-mail met jouw verhaal naar sociaalmakelaars@facetridderkerk.nl. Telefonisch doorgeven via kan ook. Sociaal makelaar Eveline Freling is op maandag, dinsdag en donderdag bereikbaar via 06 – 526 162 30. Reageren kan tot uiterlijk vrijdag 5 februari 2021.

De sociaal makelaars gaan op vrijdag 12 februari (coronaproof) langs degene die jij wilt verrassen met deze attentie. Zo laat jij weten dat jij aan diegene denkt en wat hij of zij voor jou of jouw buurt betekent. Wie verras jij met liefde? Let op: Er zijn maximaal 50 presentjes weg te geven.