Wat mag een feest op het Koningsplein de gemeente kosten?
Wat mag een feest op het Koningsplein de gemeente kosten? Foto:

Raad ziet nog geen feestje in Evenementennota

De gemeenteraad van Ridderkerk heeft het budget voor evenementen nog niet willen verhogen. Een meerderheid stemde vorige week tegen de Nota Evenementenbeleid. Naast vereenvoudigde vergunningaanvragen wil het college jaarlijks 75.000 euro beschikbaar stellen om meer evenementen in Ridderkerk mogelijk te maken. Ruim een jaar geleden stemde een meerderheid van de raad voor een motie ter stimulering van evenementen, waaronder een jaarlijks groot evenement op het Koningsplein. Van de vijf partijen die dit onderschreven gingen er uiteindelijk drie (Leefbaar Ridderkerk, PvdA en GroenLinks) niet mee in het vervolg. Er is vrees dat het twee keer succesvol gehouden pleinfeest van RadioNL teveel van het budget afsnoept. Leefbaar schaarde zich daarom achter een voorstel van de VVD om de bijdrage per evenement te beperken tot maximaal 15.000 euro. Dit vond geen meerderheid. De gemeente stelde zich de afgelopen editie van het pleinfeest garant voor 26.000 euro. Dat is ongeveer een derde van de totale kosten. Wethouder Japenga verwacht dat de gemeentelijke bijdrage lager wordt: "Nu het feest bekender is zullen er ook meer sponsors inhaken.” Hij won daarmee de twijfelaars in de raad niet voor zich. Dat er nu niet eerder begrote veegkosten (25.000 euro) voor niet commerciële evenementen zijn opgevoerd maakte het er niet beter op.(verder op pag. 3: Budget voor evenementjes)