Foto:

Na Pinksteren einde voor Irenekerk

Voor de Irenekerk in Slikkerveer is het moeilijke aftellen begonnen. In mei moet er afscheid genomen worden van het kerkgebouw bij het Electroplantsoen. Of dat kan gebeuren met een kerkdienst op 23 mei (Eerste Pinksterdag) is zeer de vraag. Vanwege corona vinden er momenteel helemaal geen diensten plaats.
"Het is al een treurig verhaal dat we hier weg moeten en het zal heel verdrietig zijn als het allemaal in stilte zal verlopen” zegt scriba Mieke Taselaar-van Oordenne. De kleine geloofsgemeenschap had graag nog een paar jaar doorgegaan in de in 1951 gebouwde kerk. De financiële middelen om de jaarlijkse lasten te dragen ziin er echter niet meer. De reserves om dit tekort te dekken verdwenen door diefstal. De penningmeester van de vrijzinnige kerk was zo vrijzinnig om zelf een greep in de kas te doen. Met wat hij met de bankpas van de kerk voor eigen rekening opnam en naar zichzelf overmaakte verdween in ruim drie jaar ongemerkt 126.000 euro van de rekening. Het bedrog kwam uit nadat de jaarrekening van 2017 uitbleef.

Projectontwikkelaar
Om toch nog een aantal jaren met het gebedshuis door te kunnen gaan werd in 2018 besloten om de kerk te verkopen aan een projectontwikkelaar. Met de gemeente werd overeenstemming bereikt om op de plek van de Irenekerk drie woningen te bouwen. Hergebruik als kerk van het door de Ridderkerkse architect J. Baart ontworpen witte kerkje is volgens de gemeente gezien de staat van het gebouw niet mogelijk. Het verlaten van de kerk en de onvermijdelijke sloop valt volgens de scriba veel gemeenteleden zwaar. "Dat er juist nu geen kerkdiensten zijn is heel moeilijk. Op zich zouden we met 30 mensen in de kerk diensten mogen houden. We hebben onze maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen en besloten om het niet te doen. Maar wat zou het fijn zijn als we dit voorjaar toch nog samenkomsten zullen hebben.”
De sluiting van de kerk betekent niet dat er een einde komt aan de nu 102-jarige historie. Er worden gesprekken gevoerd om de diensten in een andere kerk te kunnen houden.