De eerste rotonde aan de andere kant van Nieuw Reijerwaard
De eerste rotonde aan de andere kant van Nieuw Reijerwaard Foto:

LEZERS SCHRIJVEN

Verkeersmisser
Er is een mooie nieuwe Verbindingsweg gemaakt naar Nieuw Reijerwaard prachtig. Alleen, één ding is vergeten een keerpunt voor het vrachtverkeer. Er wordt nu over het viaduct bij de eerste rotonde Populierenlaan gedraaid, dit geeft vrij veel overlast voor omwonende.
Ik vindt dit wel een punt van aandacht waard, het is een misser in de planning.

Harry Mast,
Bewoner Goudenregenplantsoen.

Reactie op het artikel: Na Pinksteren einde voor Irenekerk in De Combinatie van 28 januari 2021
´De penningmeester van de vrijzinnige kerk was zo vrijzinnig om zelf een greep in de kas te doen`. Het is deze regel uit het artikel over de financiële zorgen bij de Irenekerk, die de achtergrond vormt van waaruit de genoemde penningmeester te werk zou zijn gegaan. Ik heb in principe geen bezwaar tegen een relativerende grap. Maar een grap moet direct begrepen worden en wat de´ humor´ hier oproept als achterliggende gedachte is de verwijzing naar een vrijzinnige levensopvatting, die het niet zo nauw neemt met de weg die de Bijbel ons wijst. Omdat deze suggestie niet klopt en de humoristische zinsnede uitgelegd moet worden is het geen humor meer. De genoemde penningmeester komt overigens helemaal niet uit een vrijzinnig milieu en kan dus ook niet als zodanig worden aangeduid. Een nadere invulling van iemands vrijzinnig- of rechtzinnigheid kan m.i. beter in het geheel nagelaten worden.
Wat ik vooral betreur is dat er gesuggereerd wordt dat hij ´zo vrijzinnig´ was om zelf een greep uit de kas te doen. Dit heeft te maken met wat ik al schreef over de manier waarop gedacht wordt over vrijzinnigheid. Dit begrip heeft niets te maken met vrijblijvendheid of met een gemakkelijke manier van leven of met minder geloven dan in andere kerken gebruikelijk is. Het is wel anders geloven. In de Irenekerk denken wij niet op leerstellige wijze over de Bijbel maar zoeken wij naar het authentieke karakter van de Bijbel en proberen dat te vertalen naar de gelovigen van vandaag. Wij lezen de Bijbel dus vanuit een persoonlijke betrokkenheid. Niet door een leer die wij met ons verstand moeten aanvaarden, maar door wat wij met hart en ziel ervaren wat van God en van Jezus van Nazareth, zijn Zoon, tot ons komt in ons gehele menszijn. Onze vreugde en verdriet, onze hoop en onze wanhoop, onze macht en onze machteloosheid, onze schuld en onze onschuld waar wij zo vaak in verstrikt raken, onze zekerheden en onze onzekerheden. Dit alles plaatsen wij in het vertrouwen op de liefde van God, die geen mens veroordeelt maar met zijn nabijheid hen begeleidt op de weg door het leven. Dat is de vrijheid van de kinderen van God, die hoop biedt en de zekerheid dat Hij mensen nooit zal laten vallen.

Pieter Taselaar,
pastor van de Irenekerk

Onbeschoft
Op 10 december 2020 stuurde ik aan alle fracties in de Ridderkerkse gemeenteraad een e-mail waarin staat dat de Ridderkerse bibliotheek met Ridderkers belastinggeld Zwarte Piet censureert. Ik vraag om de subsidie (ons belastinggeld) aan die bibliotheek te verminderen. Op 6 januari is nogmaals aan iedereen duidelijk gemaakt dat deze vraag er is. Dit is gebeurd in een vergadering van de gemeenteraadscommissie Samen Leven. Nu ik dit schrijf (maandag 25 januari) heb ik slechts één reactie ontvangen. Datum 23 januari. Van de ChristenUnie. Hier staat hij: (Begin reactie) Beste meneer Vink, Wij gaan het denk ik nooit eens worden over de punten waar u zich zo druk om maakt. Bespaar u de moeite dan voortaan ook maar. Vriendelijke groet, (einde reactie)
Ik vind dit onbeschoft. Want deze reactie is afkomstig van een door uw belastinggeld betaald gemeenteraadslid.
Laat ik heel duidelijk zijn. Ik blijf mij op een fatsoenlijke manier inzetten voor onze Nederlandse cultuur.
Als u wil weten wat er gaat gebeuren kunt u kijken op: www.vk.com/marcelvink

Marcel Vink